Mitsubishi Carisma 1.8 GDI

En forsiktig utvikling preger den nye Carisma utvendig. De største forbedringene er skjult under karosseriet.

Publisert

Carisma
Carisma

Først publisert i BIL 8 - 1999.

Mitsubishi har ikke vært kjent for å ta lange skritt når det gjelder utviklingen av bilenes utseende – det være seg interiør eller eksteriør. Heller ikke den nye Carisma kan sies å ha vært gjenstand for en revolusjon – men så handler det jo om en ansiktsløftning, ikke en helt ny bil. Et tydelig profilert panser, markerte luftinntak nede på støtfangeren, litt krom i grillen samt helt ny form på baklyktene – det er i grove trekk de utvendige endringene. Dashbordet har et småkjedelig utseende, i tradisjonell Mitsubishistil. Instrumenter, hendler og brytere er enkle og oversiktlige – så sånn sett er det greit nok, men det oser ikke akkurat tusenårsskifte av dette.

Den nye Carisma har lagt på seg, såvel i vekt som i lengde. Fire centimeter mer i lengden betyr lengre deformasjonssoner fremfor mer plass i kupéen. Sikkerheten er ytterligere høynet ved at det nå finnes sidekollisjonsputer ved forsetene. Dessuten finner vi trepunktsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet.

I førersetet føler jeg meg med mine lange ben ikke helt vel, jeg får ikke avstandene mellom pedaler, ratt og gearspak til å stemme overens. Resultatet er at det blir litt for trangt mellom ratt og lår, men uten at det er direkte ubehagelig. Sidestøtten i ryggen er det ikke noe å utsette på. Førermiljøet ellers er innbydende nok, som nevnt litt kjedelig, men funksjonelt og oversiktlig – og med tiltalende farger på setetrekk og dørpaneler. Fjæring og demping har utviklet seg merkbart i positiv retning. På forrige modell var det stor forskjell på dette punktet mellom Carisma og "søsterbilen" Volvo S40. For eksempel kunne lyden fra hjulopphenget skremme hjertefeil på en stakkar hvis han kom litt fort inn over en fartshindrende dump med den forrige Carisma-modellen. Nå takler den slike ujevnheter på en langt mer behagelig måte. Bilen gir nå en tanke mer storbilfølelse ved vanlig landeveiskjøring, men fortsatt virker bilen litt myk i fjæringen ved rask svingkjøring. Den vil gjerne "sette seg på rumpa" ved utgangen av svingene.

Mitsubishi har også jobbet mye med å senke lydnivået. Det er lagt inn vibrasjonsdempende matte i bunnplaten, lydabsorberende filt i dørene og skum i A- og B-stolpene. Dette har vært utslagsgivende for vektøkningen på 85 kg.

GDI-motoren har fått mye skryt for sitt beskjedne bensinforbruk, og derved sin miljøprofil. Funksjonen ble ytterligere forbedret da motoren fikk elektronisk gasspjeld. I kombinasjon med automatgearkassen kan man imidlertid ikke forvente et gjennomsnittsforbruk pr mil nede på 0,6-tallet. Vårt forbruk ved blandet kjøring endte på 0,78 l/mil.

Fire utstyrsnivåer
Alle fire utstyrsvariantene (Classic, Comfort, Avance og Elegance) inkluderer ABS-bremser, fire kollisjonsputer, beltestrammere og sentrallås blant standardutstyret. På Comfort finner vi dessuten blant annet elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, elektriske vindusheiser foran, samt regulerbar korsryggstøtte på førerstol. Avance er satt opp med mer sportslig utstyr, mens toppmodellen Elegance, som koster 37.000 kroner mer enn grunnmodellen, byr på detaljer som aluminiumfelger, tåkelys, elektriske vindusheiser også bak, lakkerte sidespeil og dørhåndtak, automatisk klimaanlegg og armlene foran og bak. Pristillegget for 5-dørsutgave er 5.000 kroner. Automatgearkasse, som vår Comfort var utstyrt med, betyr et tillegg på 13.000 kroner. Automatisk klimaanlegg kan leveres i en pakke sammen med antispinnsystem for 18.500 kroner på Avance, mens antispinn koster 4.500 kroner ekstra på Elegance.

Fortsatt tviholder Mitsubishi på de store bøylehengslene på bagasjeromslokket – populært kalt bagasjeknusere. En annen detalj som vi merker oss, er at du må gjøre to bevegelser for å vaske frontruten under kjøring. Vindusviskerne slår nemlig ikke automatisk et slag når du spyler vann på ruten, du må flytte hendelen et hakk for å starte viskerne.

MITSUBISHI CARISMA 1.8 GDI COMFORT AUT.:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr. sylinder. 1.834 ccm. 92 kW (125 hk) v/5.500 o/min. 174 Nm v/3.750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 447,5 cm. Bredde: 171,0 cm. Høyde: 140,5 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 147,5/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.290 kg. Tillatt totalvekt: 1.725 kg.
Volum: Bagasjerom: 480 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 12,4 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by: 1,02 l/mil
Forbruk landevei: 0,61 l/mil
Forbruk snitt: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 183 g/km
Pris: kr 255.900,-
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS