-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kias karneval på ny
I 1999, våren, kom Kias minivan. Carnival het den. Sedona i USA. Nå fikk vi se den nye Sedona på Chicago-utstillingen. Ingen grunn til at den ikke skal bli den nye Carnival.
Carnival har faktisk vært en populær Europa-modell. Over 20.000 salg i Europa i fjor. I Norge er det primært varebilutgaven som selger, 154 av den i fjor mot bare 2 personbiler.
Nå er den altså vist i ny utgave i USA, og det som er spesielt spennende med den er at den kommer på den samme, nye plattformen som Hyundais nye midivan skal komme på til høsten – og den vet man ingenting om.
Men den nye Kia-utgaven forteller i hvert fall om 2,8-liters V6, om femtrinns automat, og tre seterader, og masse airbags, og om seter som foldes flatt i gulvet, og om 15% mer plass enn i den gamle. Den veier også mindre enn den gamle, men allikevel regner Kia med fem stjerner i den amerikanske kollisjonstesten.
Og slikt er viktig, for rett nok har Kia i USA økt fra 12.000 biler i 1994 til ti ganger så mange ti år senere. Men det blir bedre og bedre kjent at Kia henger etter hva kvalitet angår. Kollisjons-renomméet er heller ikke det beste, men det største problemet er at folk vet egentlig ikke om Kia. Det er bare 54 prosent av amerikanske bilkunder som aner at Kia faktisk selger biler.
For å bøte på dette har de investert 200 millioner dollar i nye test- og konstruksjonsfasiliteter i USA. Men det smarteste er kanskje å ha hentet inn Tom Kearns, en av GMs mest profilerte designere med ansvar for en rekke av de beste Cadillacene de siste årene.
Hjelper disse grepene i USA, kommer vi kanskje til å se noe liknende i Europa.