-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cayenne med V8-diesel
Porsche utvider familien med et nytt, kraftig alternativ – Cayenne S Diesel.
Dieselmodellen dominerer det norske Cayenne-salget. Av 167 nye biler registrert hittil i år, har 158 dieselmotor. Kun 9 har altså ifølge registreringstallene fra OFV gått for en Cayenne med bensinmotor.
Det betyr ikke nødvendigvis at den nye modellen blir en suksess hos oss, til det blir prisen for stiv for de fleste. For mens en Cayenne Diesel Tiptronic med 211 hestekrefter koster 876.000 kroner, utgjør bare avgiftene på den nye modellen nesten like mye.
Fra Audi
Motoren Porsche har lagt under panseret kommer i utgangspunktet fra Audi, hvor den blant annet benyttes i Q7. Mens Audi nøyer seg med 340 hk og 800 Nm, henter Porsche ut hele 382 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Newtonmeter.
Omsatt til ytelser betyr det at den drøyt to tonn tunge bilen gjør null til hundre på 5,7 sekunder og har en potensiell toppfart på 252 km/t.
Takket være effektiv forbrenning og automatisk start/stopp har man greid å holde forbruket nede på anstendige 0,83 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 218 g/km ifølge EU-syklusen. Det er en forbedring på cirka 10 prosent i forhold til Q7.
Typisk Porsche
Selv om mange entusiaster er skeptiske til diesel, hevder Porsche at deres velkjente sportsbil-DNA er godt representert i Cayenne S Diesel, både når det gjelder lydbilde og ytelser.
Rolig gange ved lave turtall og snerr som en V8 bensinmotor ved gasspådrag er egenskaper de fremhever i den nye modellen.
Som alle Cayenne-modeller er også denne utstyrt med PTM aktiv firehjulsdrift. Systemet gir følelsen av å kjøre en bakhjulsdrevet bil under normale forhold, mens forhjulsdriften trer støttende til under mer krevende forhold for å øke stabilitet og fremkommelighet.
Ønsker man en enda mer dynamisk bil, kan Cayenne S Diesel utstyres med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Turbil
Den kraftige dieselmotoren gjør bilen ideell som trekkvogn, og ifølge Porsche drar den ubesværet båt- og hestehengere med tillatt maksimalvekt på inntil 3,5 tonn.
Bilen kan utstyres med en 100-liters dieseltank, og med det oppgitte snittforbruket vil man da teoretisk kunne tilbakelegge en strekning på 120 mil uten innlagte tankstopp.
Eksteriøret har detaljer som andre Cayenne S- og V8-modeller. Bremsene er for eksempel dimensjonert for å stå i stil med kraftpakken under panseret, og kjennetegnes av calipere lakkert i sølvgrått.
Cayenne S Diesel kommer på markedet tidlig i 2013. Veiledende pris i Norge blir 1.375.000 kroner, hvorav engangsavgiftene alene utgjør kr 722.310. De fleste vil nok dermed velge 211-hesteren som er en halv million rimeligere.
LES OGSÅ: Suksess før start