-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Cayenne med V8-diesel
Porsche utvider familien med et nytt, kraftig alternativ – Cayenne S Diesel.
Dieselmodellen dominerer det norske Cayenne-salget. Av 167 nye biler registrert hittil i år, har 158 dieselmotor. Kun 9 har altså ifølge registreringstallene fra OFV gått for en Cayenne med bensinmotor.
Det betyr ikke nødvendigvis at den nye modellen blir en suksess hos oss, til det blir prisen for stiv for de fleste. For mens en Cayenne Diesel Tiptronic med 211 hestekrefter koster 876.000 kroner, utgjør bare avgiftene på den nye modellen nesten like mye.
Fra Audi
Motoren Porsche har lagt under panseret kommer i utgangspunktet fra Audi, hvor den blant annet benyttes i Q7. Mens Audi nøyer seg med 340 hk og 800 Nm, henter Porsche ut hele 382 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Newtonmeter.
Omsatt til ytelser betyr det at den drøyt to tonn tunge bilen gjør null til hundre på 5,7 sekunder og har en potensiell toppfart på 252 km/t.
Takket være effektiv forbrenning og automatisk start/stopp har man greid å holde forbruket nede på anstendige 0,83 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 218 g/km ifølge EU-syklusen. Det er en forbedring på cirka 10 prosent i forhold til Q7.
Typisk Porsche
Selv om mange entusiaster er skeptiske til diesel, hevder Porsche at deres velkjente sportsbil-DNA er godt representert i Cayenne S Diesel, både når det gjelder lydbilde og ytelser.
Rolig gange ved lave turtall og snerr som en V8 bensinmotor ved gasspådrag er egenskaper de fremhever i den nye modellen.
Som alle Cayenne-modeller er også denne utstyrt med PTM aktiv firehjulsdrift. Systemet gir følelsen av å kjøre en bakhjulsdrevet bil under normale forhold, mens forhjulsdriften trer støttende til under mer krevende forhold for å øke stabilitet og fremkommelighet.
Ønsker man en enda mer dynamisk bil, kan Cayenne S Diesel utstyres med Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Turbil
Den kraftige dieselmotoren gjør bilen ideell som trekkvogn, og ifølge Porsche drar den ubesværet båt- og hestehengere med tillatt maksimalvekt på inntil 3,5 tonn.
Bilen kan utstyres med en 100-liters dieseltank, og med det oppgitte snittforbruket vil man da teoretisk kunne tilbakelegge en strekning på 120 mil uten innlagte tankstopp.
Eksteriøret har detaljer som andre Cayenne S- og V8-modeller. Bremsene er for eksempel dimensjonert for å stå i stil med kraftpakken under panseret, og kjennetegnes av calipere lakkert i sølvgrått.
Cayenne S Diesel kommer på markedet tidlig i 2013. Veiledende pris i Norge blir 1.375.000 kroner, hvorav engangsavgiftene alene utgjør kr 722.310. De fleste vil nok dermed velge 211-hesteren som er en halv million rimeligere.
LES OGSÅ: Suksess før start