-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Jeep Cherokee
Jeep har på ingen måte kompromisset når det gjelder terrengegenskapene – Cherokee er utviklet med tanke på tøffe tak og lang levetid.
Først publisert i BIL 1 - 2002.
I bakkene må jeg stadig ty til tredjegearet, og der en kjører opp i fjerdegearet med en vanlig personbil, må jeg også ofte ned i andregear. Ikke noe stort problem egentlig, det er bare vanen. Den robuste 2,4-liters rekkefireren tåler nemlig mer turtall enn den rå gangen på lave turtall tilsier. Når turtellernåla passerer 3500-merket kommer kreftene.
I hastighetsområdet 70 til 90 km/t er Cherokee 2.4 svært sedat i både femte- og fjerdegear, og det er ikke noe overskudd til kvikke forbikjøringer. Tredjegearet må inn skal du føle at du har litt kontroll i slike situasjoner. Også fra stillestående merker du at dette er en tungvekter, drøyt 15 sekunder fra 0 til 100 km/t gjør det fristende å lene seg tilbake og heller la de andre rase.
Bortsett fra den karakteristiske fronten med de runde lyktene er Cherokee overraskende anonym og utstråler ikke akkurat kraft og styrke. Men under det snille karosseriet har Jeep lagt stor vekt på nettopp styrke. Cherokee er for eksempel vesentlig stivere enn Grand Cherokee. Vridningsstivhetene er 43% større enn i storebror, mens bøyestivheten er forbedret med hele 58% – det bidrar til at Cherokee føles robust. Førerplassen er oversiktlig. Du sittet høyt og du har god oversikt rundt hele bilen. Plassforholdene er ikke akkurat sjenerøse, og Cherokee føles faktisk litt mer intim enn ventet. Jeg savner et sted å gjøre av venstrefoten, her er det ingen fothviler og ved siden av clutchpedalen er det ikke plass til foten.
Fire voksne sitter rommelig og det er god plass til bagasjen. Bakdøren er sidehengslet og når den åpnes, åpnes også bakruten som er topphengslet. Når du skal lukke må du først lukke døren, for så å lukke bakruten. Bakdøren er tung å håndtere ettersom reservehjulet henger på den.
Kjøremessig er Cherokee en svært positiv opplevelse. Overgangen til tannstangstyring gjør at den har vesentlig bedre styrepresisjon enn vi er vant til i firehjulstrekkere av dette kaliber. Her er det nesten ikke sporingstendenser på piggslitte veier, og følelsen med veien er førsteklasses. Spesielt på glatte vinterveier oppleves den gode kontakten med veien som et stort pluss. Og når kjøreforholdene blir vanskelige er det naturlig å legge inn firehjulsdriften. Cherokee har tradisjonell innsjaltbar firehjulsdrift uten midtdifferensial. Den trives derfor dårlig med firehjulsdriften innkoblet på bar asfalt. På glatt føre fungerer den derimot uten problem. Men vær oppmerksom på at med dette systemet har det lett for å oppstå overstyring, spesielt i krappe svinger og litt hard gassbruk.
Jeg kjørte Cherokee da det var skikkelig kaldt, og ble imponert over varmeapparatet. 20 kalde var ikke noe problem, varmen kom raskt og i rikelige mengder.
For den som trenger en robust firehjulstrekker er dette et spennende alternativ, men motoren kan oppleves som litt snau. 2,5-liters dieselmotoren med 343 Nm dreiemoment har vesentlig mer å trekke med,men med den øker prisen med 60.000 kroner.
JEEP Cherokee 2.4 Sport:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,5:1. Sylindervolum: 2429 ccm. Boring og slaglengde: 87,5 x 101,0 mm. Effekt: 108 kW (147 hk) v/5200 o/min. Dreiemoment: 215 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift m/reduksjonsgear. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 245/70R16Q.
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 181,9 cm. Høyde: 180,1 cm. Akselavstand: 265,0 cm. Sporvidde f/b: 152,4/151,8 cm. Minste bakkeklaring: 24,4 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1817 kg. Tillatt totalvekt: 2359 kg. Maks tilhengervekt: 2160 kg. Maks vogntogvekt: 2419 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 821 liter målt til taket.
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 15,3 sek
Toppfart: 167 km/t
Forbruk bykjøring: 1,40 l/mil
Forbruk landevei: 0,86 l/mil
Forbruk snitt: 1,06 l/mil
CO2-utslipp: 253 g/km
Pris: Kr. 454.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.