Kompakt SUV fra Kina, først med bensinmotor, så som ladehybrid og dernest som elbil med kort vei til Norge.

Kinesisk merke prøver på nytt

Chery velger Europa

Om du synes Omoda 5 ser tøff ut, må du dra til Storbritannia for å se nærmere på den. Men først neste år. At kinesiske Chery velger å tre inn i Europa via Storbritannia, er langt fra tilfeldig.

Publisert

Er det fortsatt mulig å lansere nye fossile bilmerker i Europa? Tja, Chery, niende største av over 200 produsenter i Kina, vil i det minste forsøke i Storbritannia fra 2024 med SUV-en Omoda C5.

Kort opphold

Chery var via RSA for drøyt tre år siden på vei til Norge med elektriske Arrizo 5e priset fra 299.900 kroner. Bilen debuterte, en ble registrert og salgsmålet i 2020 ble raust oppgitt til 1000 biler. Så ble den første båten med 300 biler omdirigert, og deretter ble det stille rundt det kinesiske bilmerket grunnlagt i 1997.

For kort tid siden sa RSA-sjef Frank Dunvold til vår søsterpublikasjon BilNytt at Chery per i dag ikke har biler som er attraktive for Norge.

Fossile Omoda 5

Kanskje Omoda 5 på litt sikt kan endre dette. Riktignok lanseres bilen først med 1,6 liters bensinmotor ytende 197 hk/290 Nm og utstyrt med sjutrinns dobbeltcluch girkasse i et marked med lavere elbilandel enn de drøyt 80 prosent som er norsk utgangspunkt. Men bilen blir snart ladehybrid og sannsynligvis også elektrisk.

Omoda-serien planlegges lansert som et komplett utvalg av biler med modeller både større og mindre enn 5, og etter hvert hovedsakelig med fokus på elektriske drivlinjer. Da vil veien til Norge være kort.

Premium og 5 Euro NCAP-stjerner

Omoda 5 ser i det minste ganske flott ut, og går rett i strupen på eksempelvis Nissan Qashqai. Chery lover finish av høy kvalitet, løfter Omoda 5 mot premium og over sitt øvrige modellprogram. Utstyrsnivået til Europa omfatter sportsseter i veganskinn med både oppvarming og kjøling, to-sone klimaanlegg, 10,25 tommer stor instrumentskjerm følges av 12,3 tommer stor infotainmentskjerm, nøkkelløs adgang, ladeplate for mobiltelefonen og all den førerstøtteteknologi som forventes i nye biler. Da Euro NCAP testet bilen i fjor, ble den honorert med fem stjerner.

Starter i Storbrtannia

«Chery har per i dag ikke biler som er attraktive for Norge.»

Valget av Storbritannia som oppstartland vest i Europa er ikke tilfeldig. Chery har siden 2012 samarbeidet med Jaguar Land Rover i Kina, og fordi Storbritannia ikke er medlem av EU, slipper produsenten å forholde seg til EUs stadig mer anstrengte forhold til Kina.

Chery Omoda 5 ble første gang vist på Auto Guangzhou i 2021 og orientert mot generasjon Z (født midt i 1990-årene). Vitale mål utgjør L/B/H: 444/183/159 cm med akselavstand på 263 cm.

Pris oppgis til 17.380 – 23.700 USD (170.000 kroner – 235.000 kroner) i Kina.

Døgnfluen Qoros

Noen husker Chery via bilmerket Qoros, grunnlagt i desember 2007 i et samarbeid mellom Chery og Singapore-baserte Kenon Holding. Planene var å etablere Qoros-produksjon flere steder i verden. Det innbefattet fra 2008 også en avtale med produksjonsselskapet Magna Steyr i Graz i Østerrike.

Den første offisielle modellen, Qoros 3, vakte betydelig oppsikt på Genève-utstillingen i 2013. Bilen var primært utviklet for å slå gjennom i Europa, og var første kinesiske bilmodell som oppnådde fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstestprogram.

Flere modeller kom til, men det gikk så der. I 2018 hadde det kinesiske konglomeratet Baoneng Investment Group kjøpt seg opp til 51 prosent eierandel i Qoros, men i 2022 begynte Baoneng å selge unna produksjonsutstyret.

Chery Omoda lanseres i Storbritannia neste år.
Dette designet har du sett på biler fra Asia før.
Rent og enkelt interiør.
Varme- og kjøling i setene.
Her skal det være mulig å sitte godt.
Plattformen er ny og kan huse alt fra fossile via hybride til elektriske drivlinjer.
Selvfølgelig har bilen ladeplate.
Nøkkefri inngang og start.
Dette er Qoros 3, bilen det i 2013 var store forventninger til i Europa, men som ikke ble til noe.
Powered by Labrador CMS