-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
USA-konsept fra Hyundai
Vi er vant til ganske langt-ute konseptbiler fra Hyundais amerikanske design-sentrum. Den Portico de viste i Chicago ser derimot eminent produserbar ut og burde være på plass om et par år.
Alle HCD-konseptene (Hyundai California Design), den første kom vel i 1992, har vært ganske langt hinsides tenkbare produksjonsbiler. En rekke av dem har ikke vært særlig morsomme en gang. Derfor er det på mange måter en lettelse å møte Portico.
Den er designet hjemme i Seoul, men helt bestemt med USA-markedet som mål. En lekker seks-seters MPV, der bakdørene er hengslet bak og ingen midtstolpe forstyrrer inn- og ut-gang. Lekre linjer, litt profilering bryter opp de store sidene, eneste innvending er fronten som fremdeles er ganske støyende.
Innvendig er den svært fleksibel, med tre seter i to rader, der midtsetene er forskjøvet bakover. De kan alle legges flate slik at vi kan ende opp med en to-seter med enorm lasteflate.
Lambda V6
Slik bilen presenteres i Chicago er den utstyrt med Hyundais Lambda V6 motor koblet opp mot fabrikkens nye sekstrinns automat som snart er tilgjengelig på produksjonsbilene. Men den er også klar til å motta Hyundais hybrid-system. To el-motorer, den ene på 136 hester trekker forhjulene, den andre, på 83, gir en boost, eller firehjulsdrift, ved å dra bakhjulene når det trengs.
I USA har Hyundai økt med nesten 400 prosent siden 1998 og de har ikke tenkt å stoppe. Santa Fe og XG er nye produkter for nærmeste fremtid. Sonata og en ny minivan er også på vei. Men de kommer til å fortsette sin 24/7 introduksjonstakt spøker John Krafcik, sjef for strategisk planlegging, med. Og da må jo Portico være et naturlig element et par år frem i tiden?