300 C SRT-8
300 C SRT-8
300 C SRT-8
300 C SRT-8
300 C SRT-8

Chrysler får sin AMG

Selv om Pebble Beach egentlig er viet bilers skjønnhet bruker Chrysler evenementet til å presentere hestekrefter. Der Mercedes skriver AMG bak navnet, skriver Chrysler nå SRT. 300C er den første som er tatt under behandling. 425 hester og mer kan komme. Pluss litt karosseristæsj.

Publisert Sist oppdatert

På spørsmål om hvor meget egentlig 300C tåler, smiler Dan Knott, som er sjef for Street Racing og Track avdelingen hos Chrysler, uten å svare noe. Men han peker på at det er flere limousiner som allerede er rundt 500 og han sier at han selv regner med at 600 blir benchmark om ikke så alt for lenge. Under ligger det at han ikke akter å se Chrysler akterutkjørt av andre konkurrenter.

Det er også ganske klart at han har kundene med seg. I forrige måned var det 47% av 300C-kjøperne som valgte Hemi-motoren, og på spørsmål om hva spesialmodellen, 300C SRT-8, vil selge, antyder han ”et midt-tusentalls”. Oversatt betyr det åpenbart rundt 5.000 per år.

Nå inneholder den nye modellen litt mer enn en grei liten boring for å øke volumet. 3,5 mm større boring snakker vi om, men det i en forsterket motorblokk, med nye manifolder både ut og inn. Individuelle rør ut forresten. Sodium-fylte ventiler blir kvitt overvarmen lettere, og det trengs nok for kompresjonsforholdet er økt fra 9,6 til 10,3:1. Kamtidene er også endret, og motoren har fått 6.200 omdreininger som øvre grense – 15% mer enn husholdningsutgaven har.

”Da vi begynte å jobbe med våre 6,1 liter var målet meget mer beskjedent. Derfor ble vi ganske overrasket da vi fikk motoren opp på dynamometeret”, sier Knott. ”Men tro ikke at vi klager”, føyer han til – nå som han kan by på en motor med flere hester enn du finner i den nyeste Corvetten.

Chrysler oppgir ikke offisielle prestasjoner ennå, men antyder at kvart-mile går på ”høy 13 og at 0-100 ligger i ”lav 5 hvilket høres bra nok ut for en luksuriøs firedørs sedan.

Utvendig er det lagt på noen spoileraktige forstyrrelser som dels skal minske luftmotstanden, bedre stabiliteten og sørge for større markpress ved høye hastigheter – sier fabrikken. 20 tommers hjul mer racingliknende dimensjoner, og kraftigere demping er med i chassispakken, sammen med firepotters Brembo-bremser. Og interiørt er det racing-seter (slik Chrysler oppfatter racingseter) sammen med andre innslag som gjør denne annerledes.

Men noe av det beste venter Knott med til slutten: Selv om prisen ikke er kjent, og kalkylene sikkert ikke ferdige, sier SRT-sjefen at ”vår visjon er den beste ytelsen for færrest mulige dollars”. Det antydes med andre ord en meget god deal her.

Og dessuten skal vi ikke se bort fra at her har vi med en fremtidig klassiker å gjøre.

Powered by Labrador CMS