-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Chrysler får sin AMG
Selv om Pebble Beach egentlig er viet bilers skjønnhet bruker Chrysler evenementet til å presentere hestekrefter. Der Mercedes skriver AMG bak navnet, skriver Chrysler nå SRT. 300C er den første som er tatt under behandling. 425 hester og mer kan komme. Pluss litt karosseristæsj.
På spørsmål om hvor meget egentlig 300C tåler, smiler Dan Knott, som er sjef for Street Racing og Track avdelingen hos Chrysler, uten å svare noe. Men han peker på at det er flere limousiner som allerede er rundt 500 og han sier at han selv regner med at 600 blir benchmark om ikke så alt for lenge. Under ligger det at han ikke akter å se Chrysler akterutkjørt av andre konkurrenter.
Det er også ganske klart at han har kundene med seg. I forrige måned var det 47% av 300C-kjøperne som valgte Hemi-motoren, og på spørsmål om hva spesialmodellen, 300C SRT-8, vil selge, antyder han et midt-tusentalls. Oversatt betyr det åpenbart rundt 5.000 per år.
Nå inneholder den nye modellen litt mer enn en grei liten boring for å øke volumet. 3,5 mm større boring snakker vi om, men det i en forsterket motorblokk, med nye manifolder både ut og inn. Individuelle rør ut forresten. Sodium-fylte ventiler blir kvitt overvarmen lettere, og det trengs nok for kompresjonsforholdet er økt fra 9,6 til 10,3:1. Kamtidene er også endret, og motoren har fått 6.200 omdreininger som øvre grense – 15% mer enn husholdningsutgaven har.
Da vi begynte å jobbe med våre 6,1 liter var målet meget mer beskjedent. Derfor ble vi ganske overrasket da vi fikk motoren opp på dynamometeret, sier Knott. Men tro ikke at vi klager, føyer han til – nå som han kan by på en motor med flere hester enn du finner i den nyeste Corvetten.
Chrysler oppgir ikke offisielle prestasjoner ennå, men antyder at kvart-mile går på høy 13 og at 0-100 ligger i lav 5 hvilket høres bra nok ut for en luksuriøs firedørs sedan.
Utvendig er det lagt på noen spoileraktige forstyrrelser som dels skal minske luftmotstanden, bedre stabiliteten og sørge for større markpress ved høye hastigheter – sier fabrikken. 20 tommers hjul mer racingliknende dimensjoner, og kraftigere demping er med i chassispakken, sammen med firepotters Brembo-bremser. Og interiørt er det racing-seter (slik Chrysler oppfatter racingseter) sammen med andre innslag som gjør denne annerledes.
Men noe av det beste venter Knott med til slutten: Selv om prisen ikke er kjent, og kalkylene sikkert ikke ferdige, sier SRT-sjefen at vår visjon er den beste ytelsen for færrest mulige dollars. Det antydes med andre ord en meget god deal her.
Og dessuten skal vi ikke se bort fra at her har vi med en fremtidig klassiker å gjøre.