Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler 300C SRT
Chrysler 300C SRT

Chrysler 300C SRT
Chrysler 300C SRT

Chrysler 300C SRT
Chrysler 300C SRT

Chrysler 300C SRT
Chrysler 300C SRT

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Chrysler EcoVoyager
Chrysler EcoVoyager

Dodge i Genève
Dodge i Genève

Dodge i Genève
Dodge i Genève

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Dodge ZEO
Dodge ZEO

Jeep i Genève
Jeep i Genève

Jeep i Genève
Jeep i Genève

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Jeep Renegade
Jeep Renegade

Mye mer enn facelift hos Chrysler

Egentlig var jeg på vei bort for å sjekke om face-liften på Chrysler 300C var merkbar. Det viste seg at det var mye mer å se der, ja.



Publisert Sist oppdatert

Konseptflom

Chrysler-gruppen hadde jommen tatt med seg alle tre konseptene sine fra Detroit-utstillingen.

EcoVoyager, for eksempel. Spennende nok med el-drift-avdelingen, med en liten få-meg-hjem-booster i form av en brenselcelle, som ville gi bilen en rekkevidde på nesten 500 km mellom hver lading.

Men også formen var ganske spennende. En en-volum bil der særlig hekk-avdelingen hadde fått en god behandling.

Sideflatene skjedde det også mange ting i, så store flater kan ellers bli ganske kjedelige. Hele bilen viste vel at man hadde tatt en titt på de forskjellige GM-Volt forslagene.

Renegade

Jeeps Renegade var også verd et nærmere studium. Andre har beskrevet den som en back-to-basic-Jeep. For meg var det heller en Speedster a la Jeep, med solide løfter både om fart og moro.

Grønnfargen forteller selvfølgelig også en historie. Egentlig er denne bilen drevet av el-motorer, men heldigvis finnes det en 1,5-liters Bluetec diesel i reserve – du kan derfor godt ha 600 km ørken foran deg og allikevel ha håp om å nå frem til den andre siden.

Par i rekorder

Så møtte vi igjen det australske ekteparet Helen og John Taylor, som var i Oslo for to år siden for å reklamere for Shells superøkonomiske bensin, eller hva det var for noe.

De hadde kjørt verden rundt med en Polo uten å bruke mer enn nesten ikkeno.

Siden de åpenbart lever av slike ting hadde de, regner jeg med, fått Chrysler til å låne dem hver sin Jeep. En Compass og en Patriot.

Formålet var å kjøre London-Berlin på en tank. Det gjorde de greit, og fortsatte til det var tomt. 1124,1 km ble det, og da hadde de vært gjennom seks land.

Med andre ord: Ny Verdensrekord. I klassen for økonomi på en tank for SUV’er.

Bilene sto der, det var det jeg ville si.

ZEO

Men fremdeles hadde jeg igjen Dodge ZEO. Igjen el-drevet, og akkurat som på Renegade, med en motor på 200 kW.

Med el-motorens dreiemoment lover de oss null til hundre på under seks sekunder og en rekkevidde på 400 km.

Dette var for øvrig litt mer av en konseptbil enn Saabs 9-X. Dodgen vet jeg fremdeles ikke riktig om jeg liker, Saab-eksteriøret har jeg vel i grunnen glemt allerede.

Salgsvare

En ny titt på Journey også, som kommer til Norge til høsten. (MER OM JOURNEY HER)

Fremdeles vet ikke importøren om den kan bli varebil, men det er klart at som en funky personbil, vil den kunne finne kjøpere.

Spesielt nå som Bergheim skal begynne å selge Chrysler på utvalgte steder. God idé av eksportfolkene hos Chrysler å tilby den med en ny Getrag dobbelclutch transaksel. Det burde gjøre seg godt på seks-trinns automaten.

Og med eget hjørne der du kunne bli Rockestjerne med Dodge, og med utstillingens mest spektakulære vannfall var det jo bare så vidt jeg husket på hvorfor jeg var der.

Facelift

Jo da. Man kan se at det er nye detaljer på 300C, som derfor nå heter 300C SRT Design Group! Det som har skjedd er at man har tatt enkelte trekk fra SRT8-høy-ytelse modellen som bare finnes i USA. Til gjengjeld er denne face-liften laget eksklusivt for markeder utenfor USA.

Med andre ord, nyheten var ikke veldig, men mye av det andre var svært bra.

Powered by Labrador CMS