Chrysler Neon 1.8 LE

1,8-literen med 115 hester er den beste motoren vi har kjørt i Neon. Den føles mer "riktig" for bilen enn to-literen. Men fortsatt er Neon mer sportslig enn komfortabel.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1998.

Når vi mener at 1,8-literen er den riktige motoren for Chrysler Neon, skyldes det at den er mer i harmoni med bilen enn 2,0-literen med 133 hk. Den minste motoren har mer enn nok krefter, lite vibrasjoner, er kvikk i akselerasjonen og gir både rommelige sikkerhetsmarginer ved forbikjøringer og fartsfølelse for dem som ønsker det. Samtidig har motoren fjernet et av våre ankepunker fra to-literen, nemlig rykking ved køkjøring. Den større motoren var irriterende å hanskes med i rushtrafikken ettersom det var vanskelig å finne et turtall og et gasspådrag som stemte overens med krabbefart. 1,8-literen er altså mer harmonisk også i saktegående bytrafikk.

Støynivået er noe lavere enn forrige gang vi kjørte Neon, men fortsatt er det en del støy fra motor og hjul. Under vanlig landeveiskjøring er spesielt hjulstøyen fremtredende, men her må vi skyte inn at vår testbil sto på bredere dekk enn standard (195/60R15 mot 185/65R14), noe som sikkert bidrar til mer dekkstøy. Fabrikken har lagt inn mer støydempende materialer, men det virker som om noe støy trenger inn gjennom karosseriet via hjulopphengene.

Fast fjæring
Motoren trives på høye turtall, noe som understrekes av at motoren byr på sitt beste når det gjelder ytelse og dreiemoment ved turtall rundt 5000 o/min, men ved hverdagens mest vanlige kjøring er turtallet – og lydnivået – langt lavere. Ved 80 km/t i 5. gear leser jeg av 2400 o/min på turtelleren, mens den viser 2900 o/min ved 60 km/t i 3. gear.

Jeg sitter godt i førersetet. Både setet og rattet kan reguleres i høyden, men med mine lange ben hadde jeg gjerne sett at setet kunne skyves enda litt lengre bakover. Det er god sidestøtte og bra støtte til lårene. Umiddelbart virker det uvant å ha dashbordet så tett opptil rattet, men ved nærmere bekjentskap virker det helt greit, ikke minst fordi alle betjeningsorganer sitter innen behagelig rekkevidde. Finishen på interiøret er merkbart bedre enn i de første Neon-modellene fra 1994
og 1995.

Det er svært fast fjæring og demping i Neon – noe i fasteste laget for en familiebil, men for enkelte kundegrupper kan dette kanskje bidra til at Neon fungerer som en sportsbilerstatning. Bilen har forholdsvis lang akselavstand, nøyaktig like lang som i Mitsubishi Galant og Opel Vectra, og det medvirker til at den tar seg behagelig og fint over "runde" hindringer, slike som fartshindrende humper.

Savner varmen
ABS-bremser er standard på LE-utgaven, men ikke på den 15.000 kroner billigere SE. Det samme gjelder det høydejusterbare rattet og sentrallåsen. Førersetet gir som nevnt god sittekomfort, men på kalde morgener savner seg oppvarming under baken. Det koster 3.900 kroner ekstra. Lyktespylere kan også kjøpes, de koster 2.900 kroner, og for metallic-lakk må du punge ut med 3.600 kroner ekstra.

Vårt gjensyn med Chrysler Neon var en positiv opplevelse, forbedringene har vært vellykkede, og bilens design står seg godt mot mer moderne konkurrenter. Signalene vi har mottatt fra Amerika gir grunn til å tro at det nye Neon-programmet som er under utvikling, blir et spennende blikkfang.

CHRYSLER NEON 1.8 LE:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og 4 ventiler pr sylinder. 1786 ccm. 85 kW (115 hk) v/5750 o/min. 151 Nm v/4900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 185/65HR14.
Mål: Lengde: 436,4 cm. Bredde: 171,4 cm. Høyde: 136,9 cm. Akselavstand: 264,0 cm. Sporvidde f/b: 145,8/145,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1200 kg. Tillatt totalvekt: 1625 kg.
Volum: Bagasjerom: 334 liter (VDA). Tank: 47 liter.
Aks. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Toppfart: 192 km/t
Forbruk EU-97:
By: 1,11 l/mil
Landevei: 0,67 l/mil
Gjennomsnitt: 0,83 l/mil
Pris: kr 210.800,-

Powered by Labrador CMS