-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Chrysler Voyager LE 2.0
Det er prisverdig at importøren har tatt inn Voyager med en mindre motor for å få ned prisen, men turtallet på to-literen må holdes høyt for at de 133 hestene skal gjøre noe vesen av seg.
Først publisert i BIL 5 - 1997.
Da vi i fjor kjørte en stor sammenligningstest av flerbruksbiler (Bil nr 8/1996), ble Chrysler Voyager vårt førstevalg blant 14 konkurrenter. Vi kjørte riktignok Grand Voyager, men vi hadde med den korte versjonen "utenfor konkurranse " – og den ble vurdert til å ha like gode kjøreegenskaper som den lange.
Kjøreegenskapene fremkommer som en kombinasjon av understell, hjuloppheng, fjæring, dekk – og motor. Det meste er uforandret fra vår testbil i fjor til den prisgunstige utgaven vi kjørte nå. Forskjellen ligger i motoren; 3,3-liter med 155 hk og et dreiemoment på 275 Nm ved 3260 omdreininger i fjorårets test. 2-liter med 133 hk og 178 Nm ved 4800 omdreininger nå. Denne forskjellen er virkelig merkbar.
Hyppig gearskifte
Som nevnt når to-litersmotoren sitt maksimale dreiemoment ved 4800 o/min. Da sier det seg selv at det blir lite sprut i motoren ved "normal" kjøring når jeg i 80 km/t i femtegear leser av ca 2100 omdreininger på turtelleren. Hvis jeg lar farten synke til 60 km/t, men fortsatt holder meg i femtegear, peker turtellernåla på 1600 o/min. Gearspaken må altså brukes flittig for å sikre at turtallet holder seg på et nivå som gir akseptabel akselerasjon av den 1850 kg tunge bilen. Her må det heller ikke glemmes at vi snakker om en 7-seter og med full bil er det totalt 2,3 tonn som skal flyttes. Da er det igjen 110 kg til bagasje før grensen for tillatt totalvekt sprenges.
En annen negativ effekt av at motoren krever høyt turtall, kommer til syne når jeg under landeveiskjøring kobler inn bilens Cruise Control. Det viser seg at motoren ikke makter å holde farten oppe når den møter motstand i form av motbakker, selv om fartsholderen drar gasspedalen helt til bånns. Under kjøring på såvidt lite kuperte veier som på E6 mellom Oslo og Minnesund, skiller det 20 km/t mellom utfor- og oppoverbakke og da er mye av vitsen med en fartsholder borte.
En positiv effekt av to-litersmotoren så jeg da bilen ble tanket opp. Gjennomsnittsforbruket under prøvekjøringen endte på 0,77 liter/mil med blandet kjøring. Og store deler ble kjørt med fire personer i bilen. Det er imponerende med tanke på at det er to tonn som flyttes.
Fra leverandørens side eksisterer det ingen måling for 2-literens evne til akselerasjon 0-100 km/t og vi har heller ikke selv gjort akselerasjonsmåling.
Tiltalende interiør
Bilen har et moderne og tiltalende førermiljø med god oversikt. Inn- og utstigningen er enkel og separate seter bidrar til god passasjerkomfort. Setene er myke, gir god lårstøtte, men dårligere sidestøtte. Voyager har i utgangspunktet også et behagelig lavt støynivå, men når turtallet presses opp i nærmere 4000 for å få fart på ekvipasjen, er ikke lydnivået lenger behagelig.
En annen forskjell fra fjorårets testbil er synliggjort gjennom gearspaken. Mens vi i fjor kjørte med rattgear, med tilsvarende fri plass mellom forsetene, er gearspaken nå plassert på gulvet. Voyagers gulvgear krever forholdsvis lange bevegelser og mangler litt av den presise føringen som bidrar til et fullgodt helhetsinntrykk.
Med to-liters motor i Voyager er prisen som 7-seters flerbruksbil kommet ned i 325.600 kroner i SE-utgave, mens "vår" bil var en LE som koster 400.600 kroner. Vil du opp en motorstørrelse til rekkefireren med 2,4-liter, blir prisen 436.000 og med tanke på motoreffekt er det tillegget lett å forsvare. For som flerbruksbil er Voyager fortsatt helt i toppen, men den krever mer enn en toliter med 133 hk for å fungere.
CHRYSLER VOYAGER LE 2.0:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med fire ventiler pr sylinder. 1995 ccm. 98 kW (133 hk) v/5900 o/min. 178 Nm v/4800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 215/65R15.
Mål: Lengde: 473,3 cm. Bredde: 195 cm. Høyde: 178,9 cm. Akselavstand: 287,8 cm. Sporvidde f/b: 160,0/162,6 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1850 kg. Tillatt totalvekt: 2410 kg.
Volum: Bagasjerom: 450 liter (VDA). Tank: 76 liter.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk by: 1,16 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,76l/mil
Pris: kr. 400.600,-