-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Citroën Xantia 2.0 HDi
Nye innsprøytingssystemer og elektronisk styring har gjort dieselmotoren enda mer attraktiv. Citroëns HDi-motor er en av de mest attraktive.
Først publisert i BIL 5 - 1999.
HDi er forkortelse for High pressure Direct injection og betyr ganske enkelt at dieselinnsprøytingen skjer under høyt trykk, helt opp i 1.350 bar, og direkte inn i forbrenningsrommet.
Både dieselpumpen og innsprøytingssystemet styres elektronisk. Belastes motoren tungt på lave turtall, vil elektronikken sørge for et høyt trykk i innsprøytingssystemet. Mer effektiv forbrenning gir lavere forbruk og mindre utslipp.
Under halvliteren
Under min prøvekjøring var det uproblematisk å oppnå forbruk i underkant av halvliteren pr mil uten antydning til sparekjøring. HDi-motoren er likevel ingen typisk sparemotor. Den er ikke blant de aller raskeste fra 0 til 100 km/t, men ved normal kjøring har den et fraspark det virkelig står respekt av.
Motoren trives ikke spesielt godt under 1.500 o/min, men holder du turtellernåla over dette turtallet, går motoren uanstrengt og lett. Maks dreiemoment, 250 Nm, oppnås ved 1.750 o/min, men allerede 1.250 o/min har du 200 Nm til rådighet og momentkurven kryper ikke under 200 Nm før ved 3.800 o/min.
Citroën har gitt Xantia en rekke mindre endringer, for blant annet å redusere støynivået. Resultatet er høyst akseptabelt. Bare ved kaldstart og påfølgengde kjøring på lave turtall er dieselknakkingen godt merkbar. Ved normal kjøring er ikke motorstøy noe problem. For å være sikre på at varmeapparatet får nok varme, har Citroën utstyrt Xantia HDi med en Eberspächer diesel motorvarmer. Den er elektronisk styrt og vil også varme kjølevannet under normal kjøring i lave temperaturer. Under min prøvekjøring hadde jeg aldri problem med nok varme i varmeapparatet.
Xantia HDi imponerte ikke bare med lavt forbruk og kraftig motor. Komforten og kvaliteten fortjener også ros.
CITROËN XANTIA 2.0 HDi:
Motor: Diesel, 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Turbo og elektronisk styrt innsprøyting. Kompresjon: 18:1. Sylindervolum: 1.997 ccm. Boring og slaglengde: 85,0 x 88,0 mm. Effekt: 80 kW (110 hk) v/4.000 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/1.750 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Dekk: 205/60HR15. (Michelin Maxi-Ice).
Mål: Lengde: 452,4 cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 140,0 cm. Akselavstand: 274,0 cm. Sporvidde f/b: 150,2/146,8 cm.
Egenvekt: 1.361 kg.
Bagasjerom: 437 liter (VDA).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100: 12,5 sek
Toppfart: 191 km/t
Forbruk bykjøring: 0,73 l/mil
Forbruk landevei: 0,45 l/mil
Forbruk snitt: 0,55 l/mil
Pris: kr. 277.800,-
Forbruk i følge 93/116/EU.