-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Citroën Xsara 1.6i Autoactive
Når Citroën nå har kommet med automatgear i Xsara, har de brukt sin "intelligente" Autoactive-kasse.

Først publisert i BIL 11 - 1999.
Mange bilprodusenter har etterhvert kommet med såkalte tenkende gearkasser. For eksempel var Mitsubishi tidlig ute med sin Invecs-kasse, og Citroën kaller sitt system Autoactive og de har tatt det i bruk i Xsara i kombinasjon med 1,6-liters motor.
Uttrykket "tenkende" kommer av at en datamaskin styrer gearingen på en slik måte at det er flere faktorer enn bilens hastighet og gasspådraget som bestemmer gearkassens oppførsel. Gearstyringen er basert på det datatekniske prinsippet Fuzzy Logic, hvor datahjernen ikke bare tenker av og på, men baserer seg på "mellomtoner " og en viss grad av logisk sannsynlighet.
Alle de tre store, franske bilprodusentene – Peugeot, Citroën og Renault – har samarbeidet om utviklingen av gearkassen sammen med Siemens. Kassen har tre valgbare funksjoner: Normal, Sport og Snø. De to sistnevnte velges med separate knapper ved siden av gearspaken. Naturlig nok betyr Sport at kassen gearer senere opp slik at motoren får høyere turtall under kjøringen. Med snø-funksjonen aktivert, starter bilen i andreeller tredjegear avhengig av gasspådraget.
Det er mulig at gearkassens hjerne tenker litt annerledes enn vår, men vi var ikke like fortrolig med sjaltemønsteret hele tiden. Ved kjøring på flat vei hendte det at den skiftet gear noe "umotivert". En intelligent datahjerne er sikkert i sin fulle rett når den gearer på et annet tidspunkt enn et urasjonelt menneske. Det er imidlertid et faktum at en intelligent gearkasse – som hele tiden tilpasser seg til ditt kjøremønster – er lite forutsigbar. Det blir vanskelig å venne seg til gearkassen, nettopp fordi den raskt forandrer oppførsel etter sjåførens dagsform og luner. Selve gearskiftet er det imidlertid ingen grunn til å klage på, det er mykt og behagelig.
CITROËN XSARA 1.6i SX AUTOACTIVE:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1.587 ccm. 65 kW (90 hk) v/5.600 o/min. 135 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 4-trinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak, ABS.
Dekk: 185/65TR14.
Mål: Lengde: 435,4 cm. Bredde: 169,8 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/143,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.225 kg. Tillatt totalvekt: 1.680 kg.
Volum: Bagasjerom: 517 liter (VDA). Tank: 54 liter.
Aks. 0 - 100: 14,9 sek.
Toppfart: 179 km/t
Forbruk by: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
CO2-utslipp: 185 g/km
Pris: kr 212.300,-
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.