Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006
Honda Civic 2006

Honda Civic: sær og praktisk

Noen biler har form og linjer du bare MÅ snu deg etter. Nye Honda Civic et slikt blikkfang. Den er ingen A4 bil. Den slekter mer på Alfa Romeo og Seat enn på Corolla, Golf og Astra. Nye Civic er for de som ikke bare skal ha det snusfornuftige, men som tør velge det andre drømmer om.

Publisert Sist oppdatert

Da toppledelsen i Toyota for første gang så den nye Honda Civic, gav de klar beskjed til de som utvikler neste generasjon av Corolla at ”studer nye Civic ekstra nøye”. De fikk hakeslipp da de så annerledesbilen – et bevis på at fornuftige biler ikke alltid må være gørrkjedelige. Civic er en designperle der man utrolig nok har maktet å kombinere det sportslige og moderne – med plass, fornuft og praktisk – frekk uten, at det har gått ut over bruksnytten.

Det store spørsmålet er imidlertid om ikke Civic blir en bil mange vil beundre og si at ”den er virkelig lekker, og den kunne jeg godt ha tenkt meg – men når kjøpekontrakten skal underskrives, så vinner fornuften. Og man blir heller eier av en VW Golf, Toyota Corolla eller en annen bil ”alle andre velger enn å vise at man er annerledes.

Flertallet av norske bilkjøpere er konservative og velger det alle andre gjør. Bilkjøp er ingen impulshandling i landet med noen av de høyeste bilprisene. Men selv de som kjører Corolla og Golf, vil nok snu seg etter han eller hun som tør velge en ny Honda Civic. På parkeringsplassen vil den skille seg ut – med sin lave design og sin lave front. Og nye Civic koster 7000 kroner mindre enn Corolla – og da har Civic mer viktig utstyr!

Front for fremtiden…
Honda Civic er en bil for morgendagen. Det kommer nye krav til hvordan fronten på en bil skal formes. EU og EuroNCAP vil at en bil skader mindre ved påkjørsel. Treffer man er fotgjenger eller syklist, skal treffpunktet være så lavt som mulig.

”Det er bedre å bli truffet av en bil midt på leggen enn høyere oppe”. Derfor må fronten på biler være lavest mulig. Det må ikke være en snutefront (da knuses den nye trafikanten fullstendig) – men bilene må få en svakest mulig hellende front. Om ikke for mange år vil panseret være laget i mykplast, og det kan komme egne kollisjonsputer som dekker panser ved påkjørsel.

Civic har en front for fremtiden. Den er laget med tanke på mindre skade ved påkjørsel. Og du kan bare forvente at mange nye biler i fremtiden vil få akkurat denne fronten

….og bakparti som overrasker
Når du ser nye Civic bakfra første gang, går tankene straks til den eldre versjonen av Mazda 323F. En bil som også hadde en svakt fallende hekk. Og som viste seg å bli en virkelig flopp i Norge. Det ble for lite bagasjeplass i Mazdaen.

Men det samme er ikke tilfelle i Civicen. Der er plassen maksimalt utnyttet. Bilen kommer i flere utstyrsnivåer og best er det om bilen leveres med punkteringsfrie dekk. Da kan nemlig den store brønnen til reservehjulet brukes til bagasje. Da er bilen er storlaster.

Bøy hodet
En pilformet bil er lekker, men ofte mindre praktisk. Det blir lavere høyde på fordørene – og det merkes på nye Civic. Man må bøye hodet for å komme inn og ut av bilen. Man setter seg ikke inn i bilen – men ned i den. En bil for unge og spreke.

Men først bak rattet i Civic blir man virkelig overrasket første gang. Knapt i noen annen bil i Golf-klassen finner man maken til instrumenter og dashbord. Foran føreren er alt delt inn i flere rekker, og ingen kan si at man ikke ser bilens hastighet. Det er tydelig tall rett i fokus. Og de øvrige instrumentene er dekket bak blå plast som vikelig oser av stil. Alt er annerledes. Pedalene er som hentet fra den råeste sportsbilen – gearspaken er liten, direkte og nett og alle modeller – selv med den minste 1,4 liters motoren, har 6 gear.

Kombi med en finger
Ingen kan klage over at det er vanskelig å gjøre om Civicen fra 5-seters personbil til en 2-seters ”varebil”. Knapt en bil har enklere system for å endre seteinnredningen. Mange vil misunne Civic-eiere hvor enkelt det er å gjøre om setene – den bilen skal virkelig være flott som skal ha et enklere system.

I baksetet er det god plass, men det merkes at bilen har svakt hellende bakparti slik at man lett får taket i hodet. Og døråpneren til bakdøra er (som på Alfa Romeo) ikke midt på døra – men i det ene hjørnet. Bare ved å se på bilens utvendige døråpnere, ser man at Civic er ”en annerledes bil”.

Den beste kommer ikke
Honda leverer nye Civic med to bensinmotorer (på 1,4 og 1,8 liter) samt med den samme 2,2-liters dieselmotoren som sitter i CR-V og HR-V. Med sine 140HK i en bil som bare veier 1350 kg, tar den opp konkurransen med de aller beste dieselbilene i klassen. Akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 8,6 sekunder og toppfart på 200 km/t, er kanskje mindre viktig enn at motoren er en nærmest fri for vibrasjoner og støy. Når motoren er varm, avgir den ikke mer støy enn en bensinmotor.

At Civic 2,2 diesel er en drømmebil er bare noe utenlandske bilkjøpere kan glede seg over. Bilen blir i følge importøren ”for dyr på det norske markedet. Ikke på grunn av fabrikk eller importør – men norske avgifter straffer ekstra kraftig biler med stor motor. Den kan endres med nye avgiftsregler der miljø blir viktigste faktor ved beregning av avgifter. Men Civic diesel blir neppe en ”billigbil i Norge – samme hvor stille og super bilen er.

FAKTA OG PRISER

Powered by Labrador CMS