-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Honda for ekte entusiaster
Det er entusiaster som kjøper en Honda Civic Type R. Det er mange av dem i produsentlandet England, men i Norge blir markedet for denne bilen svært begrenset.
Mer anvendelig
Mars 2007 skal en ny Type R være på veien, og som sin forgjenger blir den nok et ikon i visse kretser. Honda lover en bil som er minst like sporty som forgjengeren, men som i tillegg er mer anvendelig og komfortabel i det daglige.
Kraftsenteret er en normalt pustende toliter – en turtallsmaskin med doble overliggende kamaksler og Hondas velkjente i-VTEC teknologi for avansert styring av ventilene.
Ingeniørene som utviklet motoren fikk i oppgave å fremskaffe et mer anvendelig dreiemoment. Resultatet er at den rå motorlyden og det ekstra skyvet inntrer ved 5.200 omdreininger og festen varer helt til 8.000 o/min. hvor du oppnår maks effekt, før du blir stoppet av den elektroniske festbremsa.
5 til 3 til R
På tross av noe høyere vekt har nye Type R de samme ytelser som sin forgjenger med 0 til 100 på 6,6 sekunder og en toppfart på 235 km/t.
5-dørsutgaven av Civic danner grunnlaget for 3-dørsutgaven, og det er denne Type R er basert på. Sporvidden bak er økt 20 mm fra 5-dørs – noe som gjelder alle Civic med tre dører. Men hjulopphengningen er unik for Type R, og karosseriet er senket med 15 mm.
Hjulutrustningen er solid dimensjonert med 225/40 ZR18 på elegante spesialfelger. Styringen er gjort strammere og mer presis mens bensintanken er plassert i gulvet for å senke tyngdepunktet.
Glass til netting
Når du studerer Type R forfra oppdager du den dype frontspoileren med store luftinntak og trekantede tåkelys. En sort nettinggrill erstatter glasspanelet som er blikkfanget på andre Civicer.
Bak sitter en elegant spoiler på bakluka mens dype bakfangere limer bilen til asfalten. R-logoen er diskret utplassert forskjellige steder på bilen, deriblant på bremsecalipere og dørsviller. På dashbordet sitter en plakett som forteller hvilket nummer i rekken av Type R ditt eksemplar er.
Forsetene er skålformet med god støtte, kledd i sklisikker sort alcanatara med røde sømmer. Den samme fargekombinasjonen finner du også igjen på baksetet. Instrumentene har skalaer belyst i rødt og bryterpanelene er utført i gun metal.
Rattet er lærtrukket med røde sømmer og en sentral H-logo mens gearspaken i aluminium har et sjal i sort med røde sømmer.
Mer utstyr?
Ønsker du enda mer utstyr enn du får på en vanlig Type R, kan du velge GT-utgaven. Da får du ekstrautstyr som bl.a. cruise-control og to-sone klimaanlegg. Stemmestyrt navigasjon står på lista over tilleggsutstyr som kan bestilles.
Den spesielle Civicen skal lages ved Honda UK Manufacturing i Swindon side om side med 5-dørsutgaven. Våren 2007 er den på plass i salgslokalene.