Honda Civic 1.6i ES

Trinnløse automatkasser har tidligere blitt forbeholdt små biler med relativt svake motorer som for eksempel Ford Fiesta og Nissan Micra. Honda har trinnløs automatkasse i Civic, koblet mot en motor som yter 115 hk, den kraftigste motoren som har en slik gearkasse på dagens marked.

Publisert

Først publisert i BIL 4 - 1997.

At Honda har kombinert en kraftig motor med en CVT-kasse er ikke det eneste spesielle med deres løsning. Der Ford bruker en momentomformer – som i en vanlig automatkasse – for å overføre drivkraft fra motor til gearkasse, mens Nissan bruker en elektromagnetisk clutch, har Honda valgt å bruke en hydraulisk clutch. Det viser seg å være en velfungerende løsning.

Ved igangkjøring og kjøring i lave hastigheter sliter nemlig de to andre kassene med hvert sitt problem. Fiesta kan krype nokså mye om man slipper bremsen, og kan dessuten være nykkete ved kjøring i lave hastigheter. Under akselerasjon fungerer derimot løsningen svært bra. Micra kryper ikke i det hele tatt, men turtallet fyker i været bare man er bortpå gasspedalen. Det er særlig merkbart på enliteren, mens problemet er mindre på Micra 1.3.

Civic 1.6i ES kryper minimalt om man slipper bremsen etter å ha stått stille. Silkemykt settes bilen igang selv om man kanskje skulle være litt tung med høyrefoten. Noe av dette skal selvfølgelig den hydrauliske overføringen ha honnør for, men det er vanskelig å vite hvor mye. Høy effekt og solid dreiemoment kan nemlig kompensere for noen av de problemene man ellers kan oppleve med CVTkasser. Etter å ha kjørt Nissan Micra 1.0 CVT og vært måtelig fornøyd, fikk jeg kjøre Micra 1.3 CVT. Forskjellen var stor og både bilen og føreren trivdes best med den største motoren.

Civic 1.6i ES har tre kjøreprogram. D betyr naturlig nok "Drive" som i en ordinær automatkasse, mens L er en lavgearfunksjon som gjør at bilen
starter med så lav utveksling som mulig. Denne funksjonen kan også brukes som motorbrems i nedoverbakker. I tillegg har Honda lagt til en S for "Sport", som sørger for å gi motoren litt ekstra turtall under akselerasjon.

For denne Civicen kan godt kjøres litt sportslig. På variert, svingete vei er det langt bedre å kjøre friskt med en trinnløs kasse enn en ordinær automatkasse som gearer opp og ned i hytt og pine. Civicen finner svært raskt en utveksling som står i forhold til det du skal gjøre, enten du brått slipper gassen eller du tråkker den ned.

Men bilen passer like godt til komfortabel, avslappet kjøring over lengre distanser som en snerten bybil. Honda-importør Hasco Motors har ikke bestemt seg for om de vil ta bilen hjem for ordinært salg. Høy effekt og stort slagvolum drar med seg noen avgiftskroner, og Hasco antyder en pris tett oppunder 250.000 kroner for vår testbil, som riktignok er komplett utstyrt med to kollisjonsputer, ABSbremser, startsperre, klimaanlegg, elektriske vindusheiser og speiljustering, stereoanlegg samt oppvarmbare forseter. 250.000 kroner er likevel alt for mye for en bil i denne klassen selv om den heter Honda og har en spesiell gearkasse.

HONDA CIVIC 1.6I ES:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1590 ccm. 84 kW (115 hk) v/6500 o/min. 140 Nm v/5000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Trinnløs automatgearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran, tromler bak.
Dekk: 185/60HR14.
Mål: Lengde: 419,0 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 138,0 cm. Akselavstand: 262,0 cm. Sporvidde f/b: 148,0/149,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1028 kg. Tillatt totalvekt: 1580 kg.
Volum: Bagasjerom: 225 liter (VDA). Tank: 45 liter.
Aks. 0 - 100: 12,7 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk by (ECE): 0,55 l/mil
Forbruk 90 km/t (ECE): 0,37 l/mil
Pris: ca. kr 250.000,-

Powered by Labrador CMS