-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker

Din første Thai racerbil
Velkommen til en Track Special, bygget i Thailand. Vi vet lite om hvem som har bygget den, men den ser proff ut. Og en ekstrem Civic-motor sørger for moroa.
Du tror at Thailand bare er Pattaya og/eller romantiske sandstrender. Da glemmer du at også de har kjent til seriøs motorsport.
Det er riktignok ikke noen Formel 1 løp der nå, men årets Moto GP sirkus åpnet på Chang International Circuit i mars i år. Og har de noe som holder til Moto GP, så har de også noe som holder til en sports racer eller fem!
Den som heter Tera S. Motor T63 er i hvert fall bygget som en Track Special.
Med andre ord, ikke ment for å kjøre mora di til neste møte i husflid-foreningen.
Kongelig racerfan
La meg også minne om Prince Birabongse Bhanudej Bhanubandh av Siam. Siam endret navn til Thailand i 1939, så han er relevant.
Det var like greit at han forkortet navnet sitt til Prins Bira – som oftest med sin heftige ERA dukket han alt for ofte opp i britiske racing-program før krigen til at han kunne har brukt sitt virkelig navn.

Britiske typografers fagforening hadde protestert.
Og etter krigen dukket han opp i ett og annet Formel 1 løp,
med sin nesten up-to-date Maserati. Nr. 4 i både det sveitsiske og franske
Grand Prix på tidlig femti-tall.
Og han
vant i New Zealand i 1955 med sin 250 F.
Den eneste Thailandske F1-fører før Alexander Albon dukket opp i 2019.

Civic motor
Bare for å antyde at det er nok motorsport i Thailand til at vi ikke bør bli alt for forundret over T63 fra Tera.
Karbonfiber chassis og et typisk minst-mulig karosseri med dominerende aero i hekken, splittere foran og med måkevindedører som visuelt utropstegn.
Bilen er allerede vist, så den eksisterer. Og de som har sett den sier at denne følger, og delvis forbedrer, den klassiske britiske oppskriften for track-day specials.
Med andre ord, den burde gå greit.
Det er først og fremst japanske venner som sørger for det. Hjertet i bilen er en toliters turbo-matet Civic motor som i prototype-versjonen nøyer seg med 350 hk.
Men alle vet at mer enn 500 ivrige hester skjuler deg der nede og dukker opp uten særlig lokkemat. Topp-ytelsen for denne fabelaktige motoren ligger enda godt over det.
Til T63-modellen har de imidlertid droppet Hondas assosierte samling tannhjul og erstattet dem med en seks trinns Sadev klikk-klakk kasse som fint vil holde til de 900 Nm denne motoren vil kunne komme til å by på.
Med full racing-spekk på motoren regner man med under tre sekunder til hundre og 250 km/t.

Men det er selvfølgelig tiden rundt banen som betyr noe. Og i den anledning har man full justerbar parallellogram opphengning rund baut, masse både diffuser og hekk spoiler for å rette opp aerodynamikken, AP-racing i bremseavdelingen og 900 kg. tørrvekt for å hindre for store dynamiske endringer i svingene. Og 18-tommere kledd i så racing som mulig.
Nå er det selvfølgelig opp til bilen å vise hvor dugelig den er.
Den ambisiøse thailandske racerføreren kan kjøpe bil hvor han vil. Men det er selvfølgelig viktig å kunne bli nasjonal champion i nasjonal bil.
Prins Bira klarte aldri det.
La oss håpe T63 kan hjelpe noen andre til det resultatet.
PS
Vil du virkelig ha detaljene? OK:
- Mål: 4568 x 1796 x 1215 mm. Akselavstand: 2750 mm. Sporvidde: 1490 mm. Bakkeklaring 70 mm.
- Vekt: 890 kg.
- Bensintank: 80 liter FIA-compliant skum.
- Hjul: Smidd alu-felg 18” x 10’’. Dekk 280/660R18 Racing slick
- Bremser: AP Pro 5000R. 370 mm/6klosser foran. 350 mm/4 klosser bak.
- Motor: 2 l., 4 syl, turbo, d.i med tørrsump. Midtplassert på langs, bakhjulsdrift.
- 550 hk.@ 5.000 o/min. 650 Nm @ 4.500 o/min,
- MoTeC M142 og MoTeC C125 dashbord.
Så er det bare å sette i gang og bygge sin egen.