CLA er første modell ut i en ny elbil-offensiv fra Mercedes-Benz. Produsenten holder ikke tilbake på rekkevidde og oppgir godt over 700 km rekkevidde for den nye mellomklasse-modellen CLA Shooting Brake.

CLA Shooting Brake: Inviterer til lang kjøretur

Mercedes-Benz anstrenger seg for å være med i elbil-utviklingen. Først ut i den nye serien av elbilmodeller er CLA som nå også er vist frem i stasjonsvogn-utgave, eller Shooting Brake som det heter.

Publisert Sist oppdatert

Den nye CLA sedan ble vist i våres, og nå følger stasjonsvogn-utgaven etter.

CLA Shooting Brake er den første elektriske stasjonsvognen til Mercedes-Benz og i likhet med sedanen blir rekkevidden raus med opptil 761 km (WLTP).

Nye CLA er første modell ut i en ny serie av elbiler som skal komme fra Mercedes-Benz de neste par årene. Selskapet håper åpenbart på mer suksess enn de har hatt med EQ-serien.

Oppskriften nå er å ikke falle for fristelsen å holde tilbake på teknologi, i den tro at kundene kjøper stjerne-bil uansett. De nye elbilmodellene fra Mercedes-Benz skal også skille seg mindre fra fossilbilene og bruke de klassiske modellnavnene. 

Produsenten kaster inn mye godsaker i CLA Shooting Brake som bør treffe norske kunder godt:

  • Rekkevidde opp mot 761 km (WLTP)
  • Tilhengervekt opptil 1.800 kilo
  • Ladeeffekt opptil 320 kW
  • Bagasjeromsvolum på 455 liter + 101 liter i frunk
  • 4Matic – firehjulstrekk – bare på CLA350

På innsiden kan du bestille MBUX Superscreen som strekker seg over hele bredden av dashbordet. Her får du hele tre skjermer som drives av kraftige databrikker og sanntidsgrafikk fra Unity Game Engine, opplyser produsenten.

God venn

Den fjerde generasjonen av infotainmentsystemet MBUX integrerer kunstig intelligens fra Microsoft og Google. Den nye MBUX virtuelle assistenten kan ifølge produsenten føre komplekse samtaler, huske tidligere interaksjoner og fortsette samtaler senere. Den kan til og med gjenkjenne følelser og reagere deretter – som en god venn, hevder produsenten. Mercedes-Benz ønsker nok at du og bilen skal bli gode venner.

Systemet er basert på ChatGPT-4o og Microsoft Bing Search, og bruker Google Gemini for å gi navigasjonstips.

Kunstig intelligens er klar til å bli din venn: CLA er første Mercedes-Benz med den fjerde generasjonen av infotainmentsystemet MBUX.

Hørt på kundene

Etter ønske fra mange kunder, har Mercedes-Benz gjeninnført vippebryter for fartsholder og cruisekontroll, og rullehjul for volumkontroll. Enkelte funksjoner er fjernet fra kontrollpanelet for å gjøre det mer oversiktlig, og navigasjonspaden for førerdisplayet er blitt større og enklere å bruke.

Totrinns girkasse og 800-volts arkitektur 

Det nyutviklede elektriske drivsystemet med PSM-motor og totrinns girkasse på bakakselen er konstruert for dynamisk kjøring med høy effektivitet. Førstegiret sikrer kraftig akselerasjon fra oppstart, mens andregiret er optimalisert for høyere hastigheter.

CLA Shooting Brake har også et nytt integrert bremsesystem som forbedrer regenereringen av bremseenergi og dermed øker rekkevidden. Nesten all bremsing skjer via energigjenvinning, med en effekt på opptil 200 kW.

De to variantene av CLA Shooting Brake som lanseres først er CLA 250+ som har en effekt på 200 kW (272 hk) og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP), og CLA 350 4MATIC med effekt på 260 kW (354 hk) og opptil 730 km rekkevidde (WLTP).

Begge modellene er utstyrt med et litium-ion-batteri med anvendbar kapasitet på 85 kWh. Battericellene har anoder med tilsatt silisiumoksid for økt energitetthet, og sammen med den nye batterigenerasjonen gjør 800-volts arkitekturen det mulig å redusere ladetiden. Hurtiglading med DC er mulig med opptil 320 kW.

Produsenten opplyser at 10 minutters lading kan gi en rekkevidde på 310 km (WLTP)

AC-lading støtter opptil 22 kW.

Får du plass i garasjen? 

CLA Shooting Brake er 4,72 meter lang, 1,85 meter bred (med speil inne) og 1,5 meter høy.

Du må vente til 2026 

De første leveringene av CLA Shooting Brake til norske kunder forventes våren 2026. Prisene er ikke klare enda.

Powered by Labrador CMS