Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©
Renault Clio 2020
Foto: Automedia©

Her er neste Renault Clio

Denne bilen har nylig vært i Norge og testet. Om et snaut år er den tilbake – umaskert.

Publisert Sist oppdatert

En av BilNorges faste lesere, han vil bare kalles Petter, sendte en video av en mystisk fransk-registrert bil til oss i helgen og lurte på om vi kunne hjelpe med å identifisere den.

Det ringte ikke umiddelbart noen bjeller – bilen er jo så tungt maskert at det er vanskelig å danne seg noe skikkelig inntrykk av hvordan den egentlig ser ut. Dessuten ante vi ikke hvor stor den var, selv om den ga inntrykk av å høre hjemme i kompaktklassen.

Jeg tok derfor kontakt med Automedia som er vår faste leverandør av spionbilder, og de kunne i løpet av noen minutter fortelle at dette er neste generasjon Renault Clio.

Selv om Clio-salget er beskjedent i Norge med 140 biler hittil i år, så er den blant Renaults viktigste modeller globalt.

Dagens modell – som er generasjon fire – kom på markedet i 2012, og dermed er tiden moden for nok et generasjonsskifte.

Bilen på bildene er knipset i Spania mens vår leser var tett på den på E6 inn mot Oslo nå nylig da han gjorde videopptaket.

Da hadde den maskerte bilen trolig tilbragt en periode i nordlige strøk, enten i Norge eller Sverige. Det er typisk at produsentene tester under svært varierende forhold.

Automedia, som er durkdrevne på å «lese gjennom kamuflasje», forteller at bilen har klare felles trekk med storebror Megane – et buet tak og en aggressiv front. Lav bakkeklaring gir et sportslig uttrykk.

Det kan bety at dette er en prototyp med kraftig motor – antagelig 1,3-literen med 150 hester som er et felles prosjekt mellom Renault/Nissan og Mercedes.

Clio er allerede blant de mest praktiske modellene i segmentet, så selv om akselavstanden kan øke litt, er det mest sannsynlig at de ytre målene blir omtrent på dagens nivå.

Alliansen har et godt utvalg av kompakte drivlinjer for både bensin og diesel, men Renault må også elektrifisere over hele fjela for å møte stadig strengere utslippskrav. Det holder ikke bare med 3-4 elbiler i familien.

Dermed kan vi forvente en hybrid utgave av nye Clio, i det minste en mild hybrid. Om den er klar ved lanseringen neste høst skal foreløpig være usagt.

Powered by Labrador CMS