-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz CLS
Med CLS vil Mercedes lokke nye kunder til merket – men flest kommer de nok til å rekruttere fra egne rekker.


CLS
CLS
Først publisert i BIL 10 - 2004.
BMW og Mercedes har valgt forskjellige løsninger for sine fullvoksne luksuscoupéer. 6-serien har den klassiske utformingen med to dører, mens CLS vil appellere til den kompromissløse som ønsker komfort for fire med hver sin dør, kombinert med sportslige kjøreegenskaper.
CLS-Klasse tilbys ved lanseringen med tre motorvalg, alle bensindrevne. 7G Tronic gearkasse er standard i de to minste, mens AMG benytter sin 5-trinns Speedshift kasse med knapper på rattet. I løpet av høsten vil også en 320 CDI-versjon presenteres for de som foretrekker diesel.
Å kjøre CLS blant designinteresserte i Roma var en interessant opplevelse, og det var trangt mellom scooterne som kjørte foran og bak oss for å beundre kreasjonen i alle mulige vinkler.
Motorene i CLS 350 og 500 er begge svært trekkvillige og dynamiske, og selv om CLS 500 byr på det beste lydbildet er det liten grunn til å skru opp musikkanlegget for å overdøve brummingen fra V6-motoren i 350-modellen. Selv 18-tommers felger med brede dekk i 40-profil gir minimal hjulstøy inne i bilen takket være en rekke støydempende tiltak i konstruksjon og hjuloppheng.
Bak rattet finner en hver sjåfør seg vel til rette i svært komfortable seter med trinnløs elektrisk regulering og med ditto skinntrukket ratt. Selv i baksetet sitter to personer på 180 cm komfortabelt i hvert sitt separate sete, men de små vindusflatene begrenser utsikten, noe som også gjelder skrått bakover fra førersetet og som kan gjøre bilen vanskelig å parkere i trange omgivelser. Bilene som skal selges i Norge har meget høyt utstyrsnivå, noe som bl.a. inkluderer skinninteriør og bi-xenon lykter med aktive kurvelys.
Veien var kort fra konseptbilen CLS Vision som ble avduket på Frankfurt-utstillingen i 2003 til den serieproduserte modellen som er på norske hender innen årets utgang. Bertel O. Steen har allerede solgt de knapt 30 bilene de får fra fabrikken i år. Neste år er planen å selge 50, fullt mulig ved at noen kunder vil ta steget opp fra E-Klasse mens andre lar CLS overta for S-Klassen de kjører i dag. BMW, som hittil i år har levert ut 20 biler i 6-serien, vil nok også merke at de har fått en ny konkurrent.
Dette er nye Mercedes-Benz CLS:
Lengde: 491,3 cm. Bredde: 187,3 cm. Høyde: 140,3 cm. Akselavstand: 285,4 cm. Bagasjeromvolum: 505 liter. (VDA). Tankvolum: 80 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.