-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mercedes-Benz CLS
Med CLS vil Mercedes lokke nye kunder til merket – men flest kommer de nok til å rekruttere fra egne rekker.


CLS
CLS
Først publisert i BIL 10 - 2004.
BMW og Mercedes har valgt forskjellige løsninger for sine fullvoksne luksuscoupéer. 6-serien har den klassiske utformingen med to dører, mens CLS vil appellere til den kompromissløse som ønsker komfort for fire med hver sin dør, kombinert med sportslige kjøreegenskaper.
CLS-Klasse tilbys ved lanseringen med tre motorvalg, alle bensindrevne. 7G Tronic gearkasse er standard i de to minste, mens AMG benytter sin 5-trinns Speedshift kasse med knapper på rattet. I løpet av høsten vil også en 320 CDI-versjon presenteres for de som foretrekker diesel.
Å kjøre CLS blant designinteresserte i Roma var en interessant opplevelse, og det var trangt mellom scooterne som kjørte foran og bak oss for å beundre kreasjonen i alle mulige vinkler.
Motorene i CLS 350 og 500 er begge svært trekkvillige og dynamiske, og selv om CLS 500 byr på det beste lydbildet er det liten grunn til å skru opp musikkanlegget for å overdøve brummingen fra V6-motoren i 350-modellen. Selv 18-tommers felger med brede dekk i 40-profil gir minimal hjulstøy inne i bilen takket være en rekke støydempende tiltak i konstruksjon og hjuloppheng.
Bak rattet finner en hver sjåfør seg vel til rette i svært komfortable seter med trinnløs elektrisk regulering og med ditto skinntrukket ratt. Selv i baksetet sitter to personer på 180 cm komfortabelt i hvert sitt separate sete, men de små vindusflatene begrenser utsikten, noe som også gjelder skrått bakover fra førersetet og som kan gjøre bilen vanskelig å parkere i trange omgivelser. Bilene som skal selges i Norge har meget høyt utstyrsnivå, noe som bl.a. inkluderer skinninteriør og bi-xenon lykter med aktive kurvelys.
Veien var kort fra konseptbilen CLS Vision som ble avduket på Frankfurt-utstillingen i 2003 til den serieproduserte modellen som er på norske hender innen årets utgang. Bertel O. Steen har allerede solgt de knapt 30 bilene de får fra fabrikken i år. Neste år er planen å selge 50, fullt mulig ved at noen kunder vil ta steget opp fra E-Klasse mens andre lar CLS overta for S-Klassen de kjører i dag. BMW, som hittil i år har levert ut 20 biler i 6-serien, vil nok også merke at de har fått en ny konkurrent.
Dette er nye Mercedes-Benz CLS:
Lengde: 491,3 cm. Bredde: 187,3 cm. Høyde: 140,3 cm. Akselavstand: 285,4 cm. Bagasjeromvolum: 505 liter. (VDA). Tankvolum: 80 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.