-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kvinnebilen Colt: Ingen skjørtejeger
Mitsubishi mener den nye Colten er en kvinnebil. Vi tror de tar feil, Colt er ingen skjørtejeger. Det er en grei småbil for alle kjønn.
![Kvinnebilen Colt: Ingen skjørtejeger](https://image.bilnorge.no/462909.webp?imageId=462909&width=960&height=622&format=jpg)
![ColtColt](https://image.bilnorge.no/462989.webp?imageId=462989&width=960&height=670&format=jpg)
Colt
Colt
Først publisert i BIL 7 - 2004.
Er det noe som heter kvinnebil? Eller gammelmannsbil? Neppe. Biler er universale, men flere undersøkelser viser at kvinner legger mer vekt på enkelte ting enn menn ved valg av ny bil. For eksempel er kvinner mer opptatt av sikkerhet enn menn, kvinner hater verksteder og vil ha en bil som er evig snill og problemfri. De velger helst bil man kan sette seg inn i, ikke ned i. Dessuten velger kvinner sjeldnere bil som statussymbol, det vil si at de bruker mindre penger på ekstrautstyr og gjerne velger biler som er kompakte og lettkjørte.
Svarer den nye Colten på disse utfordringene? Ja og tja. Bilen er fleksibel, og med fem års garanti kan eieren vært sikret at bilen er problemfri. I bilen sitter man meget lavt, Colt er en bil man setter seg ned i, ikke inn i. Det gir stor takhøyde, men krever ekstra trim når man skal inn og ut av bilen.
Mange vil savne ESP og at de billigste varianter ikke har klimaanlegg. Bilen har greit sikkerhetsnivå, uten at konkurrentene får panikk. Den er kompakt og fleksibel, men om bilen virkelig skal bli en skjørtejeger må det være mulig å regulere rattet i høyden, ikke bare i lengden som her. Særlig clutchpedalen må bli lettere, og designerne av åpne- og lukkemekanismen til hanskerommet, håndtakene i overkant av fordørene og knapper og brytere har neppe hatt lange, lakkerte negler.
Det kan virke som om Mitsubishi sin kvinnebil er konstruert av menn, og kunne derfor kanskje glemt dette med kvinne og heller slått fast at Colten er en helt OK bil i B-segmentet. Konkurrentene er mange, som VW Polo, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Peugeot 206, Citroen 3, Mazda 2, Renault Clio. Etter vårt første møte med Colten vil vi hevde at den verken er bedre eller dårligere – bortsett fra på et punkt. Colt er eneste med fem års garanti. Slå den!
Som pepper og melis
Om du tror at felles plattform og en rekke felles komponenter betyr at to bilmodeller blir tvillinger, skal du prøve nye Mitsubishi Colt og Smart Forfour. De er utviklet sammen, og begge bilene bygges i den samme fabrikken i Nederland. Der slutter også likheten, bilene oppleves som helt forskjellige. Mens Smarten har frekk design, flerfarget karosseri og et baksete knapt for halvvoksne, oser Colten av snusfornuft, plass og fleksibilitet.
Mitsubishi Colt:
Mitsubishi Colt lanseres i Norge med fem dører i september. Neste år kommer biler med tre dører. Colt produseres i Nederland (samme fabrikk som Smart Forfour).
Colt har forhjulstrekk. Kundene kan velge mellom tre bensinmotorer (75, 95 og 109 hk eller to dieselmotorer med 68 og 95 hk. Prisene starter på 150.000 kroner med 75 hesters 1,1-liter, mens 95 hesters 1,5-liter starter på 199.900 kroner.