-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Kvinnebilen Colt: Ingen skjørtejeger
Mitsubishi mener den nye Colten er en kvinnebil. Vi tror de tar feil, Colt er ingen skjørtejeger. Det er en grei småbil for alle kjønn.


Colt
Colt
Først publisert i BIL 7 - 2004.
Er det noe som heter kvinnebil? Eller gammelmannsbil? Neppe. Biler er universale, men flere undersøkelser viser at kvinner legger mer vekt på enkelte ting enn menn ved valg av ny bil. For eksempel er kvinner mer opptatt av sikkerhet enn menn, kvinner hater verksteder og vil ha en bil som er evig snill og problemfri. De velger helst bil man kan sette seg inn i, ikke ned i. Dessuten velger kvinner sjeldnere bil som statussymbol, det vil si at de bruker mindre penger på ekstrautstyr og gjerne velger biler som er kompakte og lettkjørte.
Svarer den nye Colten på disse utfordringene? Ja og tja. Bilen er fleksibel, og med fem års garanti kan eieren vært sikret at bilen er problemfri. I bilen sitter man meget lavt, Colt er en bil man setter seg ned i, ikke inn i. Det gir stor takhøyde, men krever ekstra trim når man skal inn og ut av bilen.
Mange vil savne ESP og at de billigste varianter ikke har klimaanlegg. Bilen har greit sikkerhetsnivå, uten at konkurrentene får panikk. Den er kompakt og fleksibel, men om bilen virkelig skal bli en skjørtejeger må det være mulig å regulere rattet i høyden, ikke bare i lengden som her. Særlig clutchpedalen må bli lettere, og designerne av åpne- og lukkemekanismen til hanskerommet, håndtakene i overkant av fordørene og knapper og brytere har neppe hatt lange, lakkerte negler.
Det kan virke som om Mitsubishi sin kvinnebil er konstruert av menn, og kunne derfor kanskje glemt dette med kvinne og heller slått fast at Colten er en helt OK bil i B-segmentet. Konkurrentene er mange, som VW Polo, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Peugeot 206, Citroen 3, Mazda 2, Renault Clio. Etter vårt første møte med Colten vil vi hevde at den verken er bedre eller dårligere – bortsett fra på et punkt. Colt er eneste med fem års garanti. Slå den!
Som pepper og melis
Om du tror at felles plattform og en rekke felles komponenter betyr at to bilmodeller blir tvillinger, skal du prøve nye Mitsubishi Colt og Smart Forfour. De er utviklet sammen, og begge bilene bygges i den samme fabrikken i Nederland. Der slutter også likheten, bilene oppleves som helt forskjellige. Mens Smarten har frekk design, flerfarget karosseri og et baksete knapt for halvvoksne, oser Colten av snusfornuft, plass og fleksibilitet.
Mitsubishi Colt:
Mitsubishi Colt lanseres i Norge med fem dører i september. Neste år kommer biler med tre dører. Colt produseres i Nederland (samme fabrikk som Smart Forfour).
Colt har forhjulstrekk. Kundene kan velge mellom tre bensinmotorer (75, 95 og 109 hk eller to dieselmotorer med 68 og 95 hk. Prisene starter på 150.000 kroner med 75 hesters 1,1-liter, mens 95 hesters 1,5-liter starter på 199.900 kroner.