Mitsubishi Colt Turbo: Lomme-racer

Ikke akkurat noen Evo, men Colt med 150 hester evner å lokke fram adrenalinet.

Publisert Sist oppdatert

Colt
Colt

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Samtidig med introduksjonen av 3-dørs Colt, med betegnelsen CZ3, lanseres også 3-dørs Turbo, kalt CZT. På det norske markedet er bilene klare i mai (CZ3) og juni (CZT). 3-dørsversjonen er 6 cm kortere enn 5-dørs, mer synlig er forskjellen på baklyktene, hvor de er stående på 5-dørs og liggende på 3-dørs.

Førermiljøet har sportslig preg, med alu-pedaler og alu-innramming på instrumentklokkene. På grunn av midtkonsollens utforming er det liten eller ingen sidestøtte til høyrebenet, men venstrefoten finner en akseptabel fothviler. I baksetet er det korte sitteputer og beskjeden takhøyde. Bagasjeplassen er også beskjeden, men er fleksibel ettersom baksetet kan skyves 15 cm (delt rygg/hel sittepute).

Den kvikke turbomotoren er hentet fra Japan, har variabel ventilstyring og fire ventiler pr sylinder. Motoren er meget turtallsvillig og er kombinert med femtrinns manuell kasse. Rattet har tiltfunksjon, men ingen lengderegulering. Styringen er kontant og gir god styrefølelse, mens fjæringen er sportslig fast.

Colt cabriolet, som skal bygges hos Pininfarina, kommer våren 2006. Den har 2+2 seter og skal konkurrere med Peugeot 206 CC. I Japan finnes Colt med 4WD, men det er neppe aktuelt for Europa. Fabrikken i Nederland har nemlig ingen planer om å investere for slik produksjon.

Mitsubishi Colt Turbo
Pris: fra kr. 259.900,-
Motor: Firesylindret rekkemotor. 1468 ccm. 110 kW (150 hk) v/6000 o/min., 210 Nm v/3500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 382 x 170 x 152 cm. Akselavstand: 250,0 cm. Egenvekt m/fører: 1130 kg.
Dekk: 205/45R16.
Bagasjerom: 155-235 liter (flyttbart baksete).
Tankvolum: 47 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,0 sek.
Toppfart: 210 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,68 l/mil.
CO2-utslipp: 161 g/km.

Powered by Labrador CMS