-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Urbant sjarmtroll
Små cabrioleter spretter opp i vårsola – fine som posørobjekter og nette og praktiske i bytrafikken. Nå er Colt CZC klar for sjarmøretappen.
Først publisert i BIL 7 - 2006.
Så er tredjemann på Colt-stammen straks klar for norske veier. To år etter at femdørsutgaven ble lansert, og ett år etter at turboversjonen CZT møtte europeiske kunder, er cabrioleten CZC i ferd med å bli lansert i Norge. Bilen, som har foldetak av stål, er utviklet spesielt med tanke på Europa, og den bygges hos Pininfarina i Italia.
Allerede før bilen er ute hos forhandlerne kan vi slå fast at den ikke blir noen volumselger, det totale årlige salget i dette segmentet i Norge kan vel komme opp i 400 biler, men i takt med at stadig flere bilfabrikker lanserer små cabrioleter øker også publikums interesse. Det er Peugeot 206 CC som "har lagt lista" når det gjelder åpne småbiler, men etter hvert har konkurrenter som Opel Tigra TwinTop og Citroën C3 Pluriel meldt seg til tjeneste. Snart kommer Nissan Micra C+C, og nå altså Mitsubishi Colt CZC.
Førerplassen preges av ganske rommelig takhøyde – selv med taket på. Det er god oversikt og logisk plassering av hendler og brytere, men instrumentklokkene er ikke spesielt tydelige uten instrumentbelysningen på. Venstrefoten plasseres på en god fothviler, mens høyrebenet ikke finner god sidestøtte. Dashbordet er forholdsvis høyt, interiøret har noe hardplastpreg, spesielt gjelder det midtkonsollen med pastellfargede brytere. A-stolpen er bred (forsterket av sikkerhetshensyn), men trekantvinduet foran døra hjelper noe på sikten på skrå fremover.
Glem baksetet
Colt CZC er en såkalt 2+2, men sjåfør og forsetepassasjer skal ikke akkurat være langbente hvis baksetet skal kunne brukes av passasjerer. Med undertegnede ved rattet, med sine 186 cm, er det i hvert fall ikke rom for at baksetet kan brukes til noe annet enn oppbevaringsplass.
Motoren er den samme 1,5-liter som sitter i Colt CZT, men her i cabrioletversjonen kjøres den uten turbo. Det betyr at den yter 109 hk, mens dreiemomentet topper seg ved 145 Nm. Sistnevnte er ikke nok til å holde jevn fart i de tyngste motbakkene, men i bymessige strøk er det intet savn. Her er motoren fleksibel nok, vi trenger rett og slett ikke flytte gearspaken så ofte for å holde jevn flyt i trafikken.
Akselerasjonen er kvikk nok, og skulle du begi deg ut på motorveien, til tross for bilens utpregede urbane appell, vil ikke motoren føles masete og støyende. Ved 100 km/t ligger turtallet på 2900 o/min., og det betyr et støynivå som så absolutt er til å leve med.
Det er noe vindsus med taket på, men om det er mer eller mindre enn i konkurrentene Peugeot 206 CC og Nissan Micra C+C kan vi ikke si noe om før vi har kjørt bilene samtidig.
Positiv kjøreopplevelse
Med sportslig 45-profil på gummien vil slag og vibrasjoner fra fillete asfalt overføres til karosseri og seter i en viss grad, men bilen oppfører seg behagelig og fint over større humper. Bilen er retningsstabil, styringen er presis uten at den kan kalles kontant, og gearskiftet er behagelig og presist. Selv om vi ikke vil kalle Colt CZC noen langturbil, gir den alt i alt en positiv kjøreopplevelse samtidig som de 109 hestene gir nok liv i maskinavdelingen til at parykken sitter utsatt til.
Taket kjøres opp og ned med elmotorer. I løpet av mindre enn 15 sekunder slipper du solen inn fra oven – eller stenger regnet ute. Du bare løsner to låsehaker over frontruta, trykker på knappen på dørhåndtaket, og automatikken gjør resten.
Colt CZC er noen kroner dyrere enn både Peugeot 206 CC og Nissan Micra C+C med tilsvarende motor (begge har 1,6-liter med 110 hk), men Colten er forholdsvis godt utstyrt. Klimaanlegg, alufelger, tåkelys foran samt radio med rattbetjening hører til standardutstyret. Sammenligner vi for eksempel med den toppspesifiserte Micra Tekna Plus, ligger Colt 16.000 kroner lavere. Men ESP står ikke på menyen, det gjør det for Micras del. Også 206 CC leveres med ESP, men bare i kombinasjon med 2,0-motor.
Kort om bilen:
Pris: kr. 254.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1499 ccm. 80 kW (109 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/4000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 386 x 170 x 145 cm. Akselavstand: 250 cm. Egenvekt m/fører: 1185 kg. Tillatt totalvekt: 1570 kg. Dekk: 205/45 H R16. Bagasjerom: 190/460 liter (VDA). Tankvolum: 47 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,5 sek
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,65 l/mil
CO2-utslipp: 155 g/km