-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

NFT Concept
Superbil for Metaverse
Det kommer nok til å bli flere av disse, så vi kan like godt lære oss den nye ordboken. Men foreløpig er BilNorge blank på dette feltet.
Raven er et forslag til en superbil – om det i det hele tatt er bygget noen ennå, aner jeg ikke.
Den tilhører egentlig ikke den vanlige superbil-familien heller, for dette er et NFT bilkonsept og det vet vi betyr Non Fungible Token og sender oss plutselig på trynet inn i en verden av blokkjeder og kryptografi i verdileddet – også kjent som Bitcoins.
Hvilket, som du sikkert også vet, gjør deg til en DeFi – Decentralized finance – når du deltar der.
Vi beroliges av folkene bak Ravens hjemmeside med at selv om de har alle disse elementene på plass, så er ikke bilen bygget av algoritmer – riktignok er det mye 3D print her – men av levende, proffe designere og konstruktører.
Bilen er hovedsakelig rettet mot bilkjennere som også har sans for krypto-samfunnet og er interessert i NFT-miljøet som en investeringsmulighet og som ser en mulighet til å anskaffe et statussymbol i DeFi samfunnet.
Bilene blir åpenbart ikke identiske, for prisen kommer til å avhenge av hvor spesielle de er og hvor sjelden den enkelte versjonen er.
– De vil bli designet ved hjelp av den nyeste programvaren, og bli bygget med den nyeste motorgenerasjonen, blir vi forsikret.
Bilen i seg selv er en klassisk toseter, lukket, med motor foran og drivhjul bak. Tradisjonelle proporsjoner og alle de obligatoriske optiske triksene som skal få deg til å forstå at dette går fort.
Den skal veie 1525 kg og V12-motoren skal gi 800 hk ved 8500 omdreininger. Dreiemomentet er på 718 Nm og det hele trekker gjennom en 7 trinns automat.
Så hvorfor ikke en bil som en NFT?
EnnEffTeene er rundt oss på alle kanter for tiden, som musikk eller malerier, som taco eller som dasspapir – så hvorfor ikke som en bil?
Verdien avhenger av det vanlige, etterspørsel, originalitet og hvor unikt objektet er. Så hvorfor ikke en Raven?