-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

To Corvette, mens vi venter på nummer tre
Selv om vi ikke lever oppi Corvette daglig vil det nok allikevel overraske noen at dagens C8 allerede er blitt fem år gammel. C9 er sikkert kommet langt i planlegging for nå ser de på hva C10 kan bli.
På den ene siden er det ganske spennende å se hvordan GMs designere over hele verden tenker når de blir bedt om å se for seg en superbil som skal være aktuell rundt 2040.
På den andre siden er det egentlig ganske trist å se at de ikke tar større sjanser. De to forslagene vi har sett til nå er vel egentlig ikke mer radikale enn at de hadde gjort seg både i depotet og på banen – for ikke å snakke om foran Hotell Continental – om en uke eller to.
Kommer vi virkelig ikke til å bli mer fleksible i hodene våre enn at vi må bli servert så trygge former og dimensjoner om femten år? Er det ikke noe som kommer til å endre seg?
Fremtidens Corvette
Historien er at før Michael Simcoe, designsjefen, gikk av i juni i år ga han GMs fremtidstenkende studioer rundt omkring i verden i oppdrag å komme med forslag til neste (pluss neste) generasjons Corvette.
Hittil har vi bare hørt fra det flunkende nye anlegget i Leaminton Spa, ikke langt fra Birmingham, som ledes av Julian Thomson, tidligere Lotus Elise (og litt Th!nk) og mye Jaguar i mange år, før han også ga dem opp. Og fra Advanced Design i Pasadena, California.
Thomson beroliger heldigvis de av oss som kunne tenkt oss noe mer radikalt:
- Dette er egentlig ikke neste-generasjon Corvette, sier han.
- Corvettes merkenavn er mer enn sterkt nok til at vi bare utvider konseptet.
Det er da også opp til den nye designsjefen, Bryan Nesbitt, å styre ferden videre. Han er ikke skyggeredd.
I 1999 gjorde han PT Cruiser for Chrysler, og sto for det. Selv om den er kåret til verdens styggeste bil ble han umiddelbart headhuntet av GM. De siste årene har han hatt ansvar for Cadillac. Vi har vist noen av arbeidere hans derfra på disse sidene tidligere.

Tilbake til det engelske forslaget.
Nå har Thomson ganske god peiling på sportsbiler. Først fra sin tid på Lotus med Elise, men kanskje enda mer hos Jaguar der han etterhånden ble sentral da de utviklet konseptbiler. Noen av dem var helt klart oppe i fremtidig-Corvette segment.
Men det nye designs-senteret hans har ingen Corvette-erfaring. Allikevel har han benyttet et par gamle høydepunkt i den modellen han nå har sendt fra seg.
Kanskje først og fremst den splittede frontruta som repeterer bakruta fra den gamle Mako Shark og en rekke Stingrays fra 60-tallet.
Selve fasongen er tegnet slik for at den skal være enkel å bygge med 3D printing – en morsom idé at du kan bygge din egen bil hos forhandleren.
Og et par gode racingfinter er også med. Opphengningen er helt push-rod med racing-spesifikasjoner, mens et viftesystem sørger for å suge bilen ned mot veien.
Ekte Gordon Murray teknologi.

Batterielektriske
I Pasadena er det Brian Smith som leder teamet på 130 spesialister. Han fikk et helt nytt studio i fjor, etter at GM hadde jobbet ut fra et anlegg i Newbury Park siden 1983.
Brian Smith kan også se tilbake på ganske mange år. Han har vært hos GM siden han gikk ut fra skolen i 1995. Men han har fremdeles gode minner om Norden. Han var hos Saab et par år tidlig på 2000-tallet.
Corvetten som foreslås derfra er ikke SÅ forskjellig fra den engelske – men det gir seg vel selv: fantasisportsbiler skal se ut som de kan delta direkte i et eller annet spill på skjermen.
(Ved presentasjonen fikk faktisk journalistene kjøre bilen på skjerm. Synd, bare, at programmet ikke var ferdig utviklet).
Den store forskjellen later til å være – etter beskrivelsen å dømme – at i California-utgaven er hele fronten en eneste stor enhet som skal vippes fremover når folk skal ut eller inn.

Også denne har aero som manipulerer luften under bilen for å skape marktrykk, men vifter har de ikke i California.
Det blir ikke presisert, men både denne og den engelske er selvfølgelig batterielektriske. Men vi har i hvert fall fått målene på den amerikanske: 4635 x 2184 x 1044 mm. Akselavstanden er 2768 mm. Litt lenger akselavstand, men ellers omtrent som dagens C8.

At den dukker opp i to farger er en lekker lite SoCal-twist, og at det ser ut som den har et tak som kan fjernes kan tyde på at noen tenker på banebruk.
Interiøret ser herlig minimalistisk ut, med alt som er av interesse rett foran føreren.
Så venter vi på den tredje deltakeren og er litt spent på om Kina/Korea kan komme opp med noe virkelig nytt, eller om de også tenker mest på Polyphony’s Gran Turismo.