-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En Crown vi går glipp av
Det var egentlig Crown det startet med – i hvert fall i Norge. Nå er Toyota tilbake med en ny Crown. En bil vi er garantert å gå glipp av.
Jeg ser klart to grunner til at den nye Crown ikke er aktuell for Norge.
Den er ikke batterielektrisk, bare hybrid. Men enda viktigere – på alle måter ser den ut som den vil kunne kjøre store ringer rundt tilsvarende Lexus, samtidig som den per definisjon bør koste mindre.
Hvordan i all verden skal det gå med Lexus sin stadig mer mystiske førsteplass på Auto Index da, hvis den skulle få slik konkurranse?
Og så har jeg mitt eget, meget private spørsmål: Hvordan ser en fabrikk ut inne hodet sitt når den på den ene siden kan kalle en ultraviktig modell bZ4x, mens de i neste øyeblikk henter frem et navn så enkelt som Crown?
Nå kjenner jeg bare den nye bilen fra bilder og pressemeldinger, men det smaker jommen appetittlig nok. Bare se på lineupen av de fire forskjellige grunnmodellene: Crossover, Sport, Sedan og Stasjonsvogn – her er det en del tyskere som får problemer.
Den er bygget på en helt ny plattform - ny multilink bak, blant annet, og nye aktive støtdempere – det er intet som skulle tilsi at den ikke er cutting edge.
Interiøret ser ut som det er fullstendig up to date uten at de har lagt seg flate for tysk/amerikansk/kinesisk skjermhysteri. Og de har nye motorer.
2,5-liters hybrid kjenner vi fra andre modeller, men vi begynner virkelig å snakke når vi kan få en 2,4-liter, også hybrid riktignok, men med skikkelig turbo (344 hk) og enda skikkeligere sekstrinns automat som du kan velge med selv.
I Crossover-versjonen måler den 493 x 154 x 184 – bortsett fra høyden er vi i 5-Serie land. Akselavstand på 285 cm.
Det som er litt spesielt er at Toyota sier at 21-tommers hjulene ble bygget inn i konstruksjonen ganske tidlig. Her har vi kanskje en potent sports-sedan som tåler brede dekk uten at det går ut over måten den kjører på.
Tenk hvis Toyota Norge kunne ta hjem en av disse, bare for å vise oss hva vi går glipp av fordi vi, mer enn noen andre på hele kloden, skal redde den.