-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sprek spanjol
Trenger vi flere bilmerker i Norge? Svaret er ubetinget ja om de tilfører annerledeshet og kjøreglede slik Cupra Formentor gjør.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.
På Cupra Formentor stikker hornene i pannen tydelig fram når 245 spanske hester byr opp til underholdning. Den forhjulsdrevne kompakt-SUV-ens dashbordskjerm plager deg heller ikke med kjøreglededrepende økoinnstillinger, i høyden en komfortinnstilling, men derimot to valg for sport før individuell oppsettprogrammering.
Med 204 hk som minste motorvalg inviterer Cupra deg til et nytt bilmerke på vei inn i Norge. At ytterst få har hørt om og knapt noen har sett avleggeren fra Seat, skyldes først og fremst at kun to biler i skrivende stund befinner seg på norske kjennemerker.
Cupra har heller ingen svulstige volumambisjoner med hybride Formentor, men bruker den som en oppvarmer til elektriske Born er på plass senere i år.
CUP RACING
Allerede ved første øyekast skiller Formentor seg ut i trafikklandskapet. Den karakteristiske grillen med det kopperfargede Cupra-emblemet som fortsetter inn i mattlakkerte flater og ender i tverrgående lys bak, sender tankene hen mot de utfordrende veiene vestover fra Ronda der lukten fra sherry- og brandyprodusenter opptrer som kulisse langs ruta på vei til nye eventyr på asfaltbanen i Jerez de la Frontera.
BLINDSONEVARSLING
Denne stripa inneholder også blindsonevarsling og skifter fra valgt farge til sterkt synlig gul/oransje når et kjøretøy nærmer seg.
Selv om mange av betjeningsfunksjonene, inkludert den 12 tommer store skjermen på dashbordet, kommer direkte fra VW/Seats rikholdige hyller, omgis de av materialer som peker mer mot Audi og premium enn volum fra Seat og VW. Sidestøtten og komforten i sportssetene understreker viljen til å strekke seg lenger.
Sånn sett kan Cupra raskt bli Seats bane i Norge.
LADBAR
Jeg har allerede vært innom de to motorvalgene; 204 hk og 245 hk, begge med basis i 1,4 liters bensinmotor med 150 hk ytelse. Resten av effekten hentes fra elmotoren, og det hele, uansett motorpakke, mates ned på veien via en sekstrinns DSG-kasse. 0-100 km/t går unna på sju blank med største og trolig mest aktuelle motor i Norge.
Med basispris på 399.000 kroner øker prisen med 30.000 kroner i spranget fra 204 til 245 hk. Avkrysset i alle tilvalgsrubrikkene nærmer prisen seg med heftigste motorpakke 500.000 kroner.
AVGIFTSFRI
Vær bare oppmerksom på at forbruk på dette nivået forutsetter ganske hyppig bruk av stikkontakten hvor bilen tar til seg strøm med inntil 3,6 kW. Det betyr tre og en halv ladetime for å etterlade det 12,8 kWt store batteriet.
I hybridmodus, altså med ladetomt batteri, målte jeg forbruket til 0,63 liter/mil.
NETTKJØP
– Vi skal utfordre de konvensjonelle måtene å kjøpe, eie og bruke bil på, sa Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra i importselskapet Harald A. Møller, til BilNorge tidligere i år.
Neste Cupra til Norge blir helelektriske Born bygd på MEB-plattformen.
VI SYNES
Cupra Formentor e-Hybrid VZ
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1395 ccm, R4, turbo bensin |
Effekt/moment: | 150 hk/250 Nm |
Elmotor: | 109 hk/330 Nm |
Samlet effekt: | 245 hk/400 Nm |
Drivlinje: | 6A, forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 7,0 sek |
Toppfart: | 210 km/t |
Batteri: | 12,8 kWt |
Ladefart AC | 3,6 kW |
El-rekkevidde (WLTP): | 52-55 km |
Forbruk (WLTP): | 0,19 l/mil |
Test tomt batteri: | 0,63 l/mil |
CO2/NOx: | 43 g/km - 11,9 mg/km |
Mål LxBxH: | 445/184/151 cm |
Akselavstand: | 268 cm |
Bakkeklaring: | 15,8 cm |
Bagasjerom: | 345 - 1415 liter |
Egenvekt: | 1629 kg |
Tilhengervekt: | 1700 kg |
Euro NCAP | 5 stjerner (2021) |
Pris fra (204 hk): | Kr. 399 000 |
Pris testbil: | Kr. 498 550 |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | B |