-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Det fossile livet
Jubileumsutgaven er trolig den beste varianten Mazda har laget av CX-5.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 3-2021.
Når Mazda nå feirer 100 år som selskap (egentlig grunnlagt tidlig i 1920 som korkprodusent) med en jubileumsmodell av CX-5, er det ikke minst for å markere at den Hiroshima-baserte produsenten fortsatt tror på et liv for fossile biler.
Her kolliderer deres tankesett riktignok med EUs krav til CO2-utslipp, og i Norge med et engangsavgiftssystem som særlig rammer bensintørste SUV-er som CX-5.
BESTSELGER
Men la oss glemme akkurat det denne gang, og glede oss over at jubileumsmodellen er den flotteste og mest påkostede CX-5 til nå. CX-5 har for øvrig stått for halvparten av Mazdas salg her i landet siden modellen ble lansert i 2012, hvilket til nå betyr 20.830 biler hvorav 19.830 med firehjulsdrift
Det oser premium inni CX-5, detaljene er elegante og gjennomførte som på MX-30, og instrumenteringen er herlig konservativ samtidig som naviskjermens størrelse er økt fra 8 til 10,25 tommer. Samtidig har Mazda beholdt hjulet på midtkonsollen for å styre skjerminnholdet. Og de har beholdt den fysiske lydvolumbryteren til Bose-anlegget.
BARE FOSSIL
Det er ingen tvil om at Mazda synger på det siste verset for dagens CX-5. Men det å droppe den manuelle girkassen (som knapt noen kjøpte) og optimalisere motorprogrammet, holder liv i familie-SUV-en som er en av få SUV-er hvor det virkelig er godt å sitte i baksetet. I CX-5 har føttene god plass under setene foran, og det er null problemer med takhøyden.
Jubileumsutgaven leveres med headupdisplay (uten altfor mye informasjon), tolags glass i sidevinduene foran for å redusere utvendig støy og ikke minst adaptivt LED-fjernlys. Kampanjemodellen Ignite Edition er så langt rimeligste CX-5 med 4x4, og prises rett under 500.000 kroner.
Foreløpig leveres oppgraderte CX-5 kun med turbofrie 2,5-liters bensinmotorer på 165 og 194 hk. Dieselmotoren på 2,2 liter/184 hk kommer på plass i april. Siden nær to tredeler av alle norske CX-5 har dieselmotor under panseret, vil dieselutgaven være viktig.
VI SYNES
En flott bil som fortsatt bare leveres med bensin- og dieselmotorer.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
| Motor: | 2488 ccm, R4, bensin |
| Effekt/moment: | 194 hk/258 Nm |
| Drivlinje: | 6A, firehjulsdrift |
| 0-100 km/t: | 9,2 sek |
| Toppfart: | 195 km/t |
| Forbruk: | 0,80 l/mil |
| CO2/NOx: | 182 g/km - 11,5 mg/km |
| Energiforbruk: | 68,57 kWt |
| Mål LxBxH: | 455/184/168 cm |
| Akselavstand: | 270 cm |
| Bakkeklaring: | 19,2 cm |
| Bagasjerom: | 503 - 1620 liter |
| Egenvekt: | 1615 kg |
| Tilhengervekt: | 2000 kg |
| Euro NCAP: | 5 stjerner (2017) |
| Garanti: | 5 år/100 000 km |
| Pris fra: | Kr. 409 700 |
| Pris testbil: | Kr. 575 200 |
| Miljøklasse: | F |