-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Ny Dacia får radikal design
Designmessig blir den helt ny, men neste generasjon Duster får fortsatt egenskapene mange er så glad i.
Den er eneste Dacia-modell som selges i Norge, men Duster har også mange venner i andre markeder. Så mange at den er solgt i over to millioner eksemplarer siden lanseringen av første generasjon i 2010. Norge er det ifølge OFV registrert snaue 1500 nye.
Andre generasjon av den folkelige Romania-bilen ble lansert i 2017, og så fulgte en facelift i 2021.
I 2024 er det klart for nytt generasjonsskifte, og selv om det fortsatt er sparsomt med detaljer om denne har vår illustratør laget renderinger av hvordan han tror bilen da vil se ut, i mange friske farger.
På tross av radikale endringer i design vil mye av konseptet være velkjent – du vil fortsatt få mye bil for pengene, praktiske egenskaper og god fremkommelighet.
Designmessig vil neste Duster få mye til felles med Bigster Concept som ble vist i Renaults mammutslipp i januar 2021 og som det er bekreftet skal gå til produksjon. Det gjelder både med hensyn til design og komponenter.
Det kan gjelde karosserideler, så vel som lykter, støtfangere med integrerte skliplater, samt den snorkel-inspirerte dekoren på siden som først ble introdusert på generasjon to i 2017.
Dacia er eksperter på å benytte felles komponenter i flere av sine modeller for å holde kostnadene på et minimum, så trolig vil de to SUV-ene få mye til felles også interiørt.
Dessverre inkluderer det også billig hardplast som vi finner i de fleste Dacia-modeller.
Duster er blant de mest romslige biler i B-SUV-segmentet med en lengde på 434 cm, men trolig vil den nærme seg 450 cm ved generasjonsskiftet – noe som gir enda mer plass til passasjerer og bagasje.
Alle Dacia-modeller bortsett fra dagens Duster er basert på Renault-gruppens CMF-B-plattform, men dette vil endre seg med tredje generasjon som flyttes over på en strukket versjon av plattformen – noe som også vil gjelde storebror Bigster når den lanseres i 2025.
Mens de fleste produsenter har varslet gradvis utfasing av forbrenningsmotorer, vil Dacia fortsette med slike så lenge det lar seg gjøre for å holde prisene så lave som mulig.
Overgangen til ny plattform åpner imidlertid muligheten for elektrifisering på alle nivåer, og Dacia har antydet at de kan starte elektrifiseringen når det måtte bli påkrevet for å møte stadig strengere utslippskrav. Løsninger finnes allerede i delehyllene til Renault.
I dag tilbys Duster med bensin- og dieselmotor – førstnevnte i kombinasjon med forhjulsdrift og automatgir mens dieselversjonen har manuell girkasse og firehjulsdrift.
Det er usikkert om diesel vil tilbys i neste generasjon, men firehjulsdrift er nok fortsatt aktuelt for å leve opp til bilens røffe design og høye (21 cm) bakkeklaring.