-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Konklusjon
Vi tyr til eliminasjonsmetoden denne gang. Og det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at Jimny er den første som ryker ut. Elendig fjæringskomfort, nervøse kjøreegenskaper, alt for høyt forbruk, alt for lite plass, topp fremkommelighet og robust konstruksjon gjør at den stiller helt på siden for de tre konkurrentene.
Dette er en bil for dem som har behov for en bil som tar seg frem på krøtterstier. Kjøreegenskapene på vinterføre kan beskrives som nervøse. Det overstyrer enten du kjører med bakhjulsdrift eller legger inn firehjulsdriften. Denne bilen oppdager ujevnheter som ikke finnes, og du skal være ganske overbærende for å stå ut med den på lengre turer. Nei, dette er en bil for spesielt interesserte
Sirion er neste som ryker ut. Dette er ingen dårlig bil, den har gode kjøreegenskaper men er på grunn av den litt aggressive firehjulsdriften litt nervøs på glatta. Det går ut over stabiliteten, blant annet under oppbremsing.
Fremkommeligheten er derimot førsteklasses og sjansene for at du skal stå fast er minimale. 1,3-litersmotoren er råsterk og turtellernåla danser uten motforestillinger til 7500-merket. Og samtidig som det er krefter i massevis har Sirion et moderat bensinforbruk. Men høyt støynivå, billig interiør og middels fjæringskomfort gjør at den ikke holder samme standard som Ignis og Yaris.
Teller firehjulsdriften mye er Ignis vårt valg. Den er rommelig, har en praktisk førerplass og meget god sittekomfort. Fjæringskomforten er god, uten å være på nivå med Yaris, men støynivået er for høyt, spesielt er transmisjonsstøyen godt hørbar ved motorveihastighet. Motoren er trekkvillig, men har ikke samme frasparket som Yaris og Sirion og matcher heller ikke de to når det gjelder bensinforbruk. Men prisen og utstyrsnivået er svært konkurransedyktig.
Yaris er uten tvil den beste bilen av de fire og er ikke firehjulsdrift noe stort poeng, er dette vårt valg. Med samme utstyr som Ignis er Yaris litt dyrere, men bedre komfort, bedre kjøreegenskaper, bedre finish og bedre plass veier tungt. Men investerte vi først i en Yaris ville vi løfte førersetet i forkant slik at vi fikk bedre lårstøtte, et par distansehylser og lengre bolter er alt som skal til. Yaris er moderne på alle måter og føles som en mer komplett bil.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion
- Suzuki Ignis
- Suzuki Jimny
- Toyota Yaris- Priser og tekniske data