-
Produksjonsleder
Møller Bil Skadesenter Alnabru
-
Bilmekaniker
Stårheim Bilverksted AS
-
Tekniker
Per Aaland A/S
-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Konklusjon
Vi tyr til eliminasjonsmetoden denne gang. Og det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at Jimny er den første som ryker ut. Elendig fjæringskomfort, nervøse kjøreegenskaper, alt for høyt forbruk, alt for lite plass, topp fremkommelighet og robust konstruksjon gjør at den stiller helt på siden for de tre konkurrentene.
Dette er en bil for dem som har behov for en bil som tar seg frem på krøtterstier. Kjøreegenskapene på vinterføre kan beskrives som nervøse. Det overstyrer enten du kjører med bakhjulsdrift eller legger inn firehjulsdriften. Denne bilen oppdager ujevnheter som ikke finnes, og du skal være ganske overbærende for å stå ut med den på lengre turer. Nei, dette er en bil for spesielt interesserte
Sirion er neste som ryker ut. Dette er ingen dårlig bil, den har gode kjøreegenskaper men er på grunn av den litt aggressive firehjulsdriften litt nervøs på glatta. Det går ut over stabiliteten, blant annet under oppbremsing.
Fremkommeligheten er derimot førsteklasses og sjansene for at du skal stå fast er minimale. 1,3-litersmotoren er råsterk og turtellernåla danser uten motforestillinger til 7500-merket. Og samtidig som det er krefter i massevis har Sirion et moderat bensinforbruk. Men høyt støynivå, billig interiør og middels fjæringskomfort gjør at den ikke holder samme standard som Ignis og Yaris.
Teller firehjulsdriften mye er Ignis vårt valg. Den er rommelig, har en praktisk førerplass og meget god sittekomfort. Fjæringskomforten er god, uten å være på nivå med Yaris, men støynivået er for høyt, spesielt er transmisjonsstøyen godt hørbar ved motorveihastighet. Motoren er trekkvillig, men har ikke samme frasparket som Yaris og Sirion og matcher heller ikke de to når det gjelder bensinforbruk. Men prisen og utstyrsnivået er svært konkurransedyktig.
Yaris er uten tvil den beste bilen av de fire og er ikke firehjulsdrift noe stort poeng, er dette vårt valg. Med samme utstyr som Ignis er Yaris litt dyrere, men bedre komfort, bedre kjøreegenskaper, bedre finish og bedre plass veier tungt. Men investerte vi først i en Yaris ville vi løfte førersetet i forkant slik at vi fikk bedre lårstøtte, et par distansehylser og lengre bolter er alt som skal til. Yaris er moderne på alle måter og føles som en mer komplett bil.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion
- Suzuki Ignis
- Suzuki Jimny
- Toyota Yaris- Priser og tekniske data