-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Daihatsu YRV
Med YRV – Young Recreational Vehicle – frir Daihatsu til ungdommen.
Først publisert i BIL 5 - 2001.
Daihatsu YRV plasserer seg i en nisje hvor den har liten konkurranse fra andre firehjulstrekkere. Suzuki-modellene Wagon R, Jimny og Ignis er kortere, billigere og har mindre utstyr. Mitsubishi Pajero Pinin og Volkswagen Golf 4Motion er begge større og vesentlig dyrere.
I Daihatsu YRV finner vi et ryddig og tiltalende dashbord og instrumentpanel. Setene er gode selv om sitteputene er i korteste laget til å gi fullgod lårstøtte. En uvanlig bred B-stolpe hindrer noe av sikten på skrå bakover til høyre. Gearskiftet er presist og behagelig. Styringen er noe ufølsom rundt nullpunktet, men langt fra slaskete.
Et særtrekk ved bilen er at baksetene er montert 7,5 cm høyere enn forsetene. Dette betyr at passasjerene både får mer komfortabel sittestilling og bedre utsyn, en fordel ikke minst for barn som lett blir bilsyke. Hvis det er fritt for bagasje bak, kan seteryggene i baksetet legges trinnvis bakover til liggestilling.
Støydempingen kan bli bedre. Ved vanlig landeveiskjøring er ikke motorstøyen ubehagelig, det er hjulstøyen som dominerer. På dårligere underlag sørger den meget faste fjæringen for at slag forplanter seg til karosseri og seter i form av både støy og vibrasjoner. Her har Daihatsu en jobb å gjøre.
DAIHATSU YRV:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1298 ccm. Effekt: 64 kW (87 hk) v/6000 o/min. Dreiemoment: 120 Nm v/3200 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 165/65R14.
Mål: Lengde: 376,5 cm. Bredde: 162,0 cm. Høyde: 155,0 cm. Akselavstand: 235,5 cm. Sporvidde f/b: 139,5/136,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1017 kg. Tillatt totalvekt: 1420 kg. Maks vogntogvekt: 2420 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 165 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,1 sek
Toppfart: 173 km/t
Forbruk bykjøring: 0,96 l/mil
Forbruk landevei: 0,57 l/mil
Forbruk snitt: 0,71 l/mil
Pris: kr. 189.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.