Daihatsu Copen

Daihatsu Copen

Daihatsu Copen concept

Daihatsu Copen concept

Daihatsu Copen concept

Daihatsu Copen concept

Daihatsu Copen concept

Daihatsu Copen concept

Med rattet på vrangen: Copen kommer

Når tyskerne sier at de skal få den i september, kan vi vel kanskje håpe på at den lander hos oss også. Daihatsus festlige Copen - så får det ikke hjelpe at japanerne sier nei til å bygge den om til venstre-rattet.

Publisert Sist oppdatert

Engelskmennen har lenge jobbet for å importere denne, der er det mindre problemer med biler som kommer fra et venstrekjørt land, der var også forgjengeren, Capuccino, en vellykket vare, selv om den aldri ble "offisielt" importert. Men nå kommer tyskerne etter og sier at denne lille Bonsai-roadsteren skal importeres dit fra senhøstes.

Dermed betyr det at bilen får en slags europeisk typegodkjenning, og selv om "vår" må bekreftes, betyr det at det ikke lenger blir administrative problemer med å få norske skilter på den. Med rattet på MG-siden og med hylende vanvittig 660 ccm stor motor som er oppe i 6000 omdreininger før du får tenkt deg om, burde denne virkelig ha mulighet til å bli en ganske original kult-bil.

Navnet kommer av en japansk sammenblanding av Coupé og Open, det dreier seg altså om en to-seter med nedfellbart ståltak i aluminium - som en kollega skrev. Bransjens første med alu-tak, skal det være. Praktfullt interiør, hvis man ikke hiver på ekstrautstyret med harry detaljer fra Momo. Du kan imidlertid få rødt skinninteriør, ikke verst sammen med metallic grått ute-miljø.

20 sekunder bruker taket på å forsvinne, da får du plass til badeutstyret i bagasjerommet. 14 liter måler bagasjerommet da. Med taket oppe snakker vi om 210 liter.

Motoren er nesten like liten. Mikro-klassen i Japan krever max. 660 ccm, herfra, ved hjelp av 4x4 ventiler, direkteinnsprøytning og doble overliggende skrur den ut 68 hester, og avleverer 100 Nm ved 3.200 omdreininger. 5 trinn, eller fire med automat, sørger for ikke akkurat vanvittig aks: 11,7 sekunder til 100. Det snakkes om 170 i toppfart, men dette er ikke spesielt interessant, for her snakker vi om en bil som først og fremst skal være kul. Resten kan vi glemme.

Men sannsynligvis vil det interessere deler av målgruppen å høre om doble air bags, ABS, dekktrykkmåler med ombord-trykkluftkompressor, fjernstyrt sentrallås og masse annet snacksy utstyr. Ekstra-utstyr kan du også få, for eksempel et sportslig anlagt understell med fetere dekk og hardere fjæring. Siden dette er et håndbygget produkt, er det enkelt å skreddersy modellen etter helt eget ønske. 118 spesialiserte personer bygger opp denne bilen i et helt eget område på fabrikken Osaka. Den får også egen behandling etterpå i lakkanlegget og ved sluttkontrollen. Disse folkene bygger 1200 biler/måned.

Daihatsu i Tyskland sier de skal begynne å levere ut biler fra november. Alle må bestilles og spekkes på forhånd og de første bøkene åpnes i september. Enda har ikke tyskerne regnet nøyaktig, men det forlyder derfra at prisen nok ikke vil komme over 18.000 Euro. Siden den ikke har noen kubikk, nesten ikke ytelse og bare veier ca. 800 kg kan vi vel nesten regne med negativ avgift til Norge.

Denne og Pluriel, det høres ut som det kan begynne å bli gøy i gata igjen.

Powered by Labrador CMS