-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Nytt fra Birmingham:
Daihatsu YRV
Som vi har vært inne på tidligere var det få vanlige biler som ble lansert på Birmingham-utstillingen. En av dem var Daihatsu YRV. Til Norge kommer den i februar 2001 – tidligst.

Moderne teknikk
Bilen inneholder en del moderne teknikk, som for eksempel elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) på alle modeller med unntak av den aller rimeligste. Den automatgearede F-Speed utgaven har gearingen på rattet, inspirert av Formel 1. Betegnende nok kaller Daihatsu dette systemet for Steershift. Dersom du finner det uvant å trykke på knaper på rattet kan du alternativt velge en av 7 innstillinger på den mer tradisjonelle spaken som du finner mellom forsetene.
Som tilleggsutstyr kan YRV leveres med et fast panorama-glasstak som strekker seg fra frontruten over de to forsetene. Baksetepassasjerene sitter 75mm høyere enn de i forsetene og har dermed svært god oversikt, spesielt dersom du velger modellen med panoramavindu. Baksetene kan for øvrig også skyves 15cm i lengderetningen for å prioritere bein- eller bagasjeplass.
Tre varianter
Fra introduksjonen neste vår vil YRV leveres i tre varianter, en velutstyrt standardmodell, en mer luksuriøs Premier-utgave samt F-Speed varianten med automatgear. Siden blir også en turbo-versjon tilgjengelig for eksport. Den miljøvennlige 1,3-liters motoren i YRV er basert på den som sitter i Toyota Yaris. Den yter 86hk og har et dreiemoment på 120Nm ved 3200 o/min.
Daihatsu legger stor vekt på sikkerhet, ikke bare for dem som befinner seg inne i bilen men også for eventuelle fotgjengere som måtte bli truffet av den. Bilens sikkerhetssystem utløser ved en eventuell kollisjon airbagene, tenner det innvendige lyset, låser opp alle dører, setter på nødblinklysene og stenger av bensinpumpen.
For dyr for Norge?
Målene på Daihatsu YRV er ikke ulike på de vi finner i Toyota Yaris eller Suzuki Ignis som vi presenterte på Bilnorge forrige uke. Hva den skal koste i Norge er ifølge Tom Haarstad hos Daihatsu-importøren svært usikkert. Dagens høye kurs på japanske yen gjør det svært vanskelig å sette en fornuftig og konkurransedyktig pris på nykommeren. Den bør ideelt sett havne på rundt 160-170 000 kroner med 4-hjulstrekk.
BILDER:
Stort bilde forfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde bakfra
Stort bilde av bagasjerom
Stort bilde av interiør
Av Terje Ringen – Bilnorge.no