de Bruyn Cars Ferox

de Bruyn cars

Ny bil med gammel oppskrift

Hvis du syns bilen du ser på bildene her likner på noe du burde kjent, er det helt riktig. Ikke bare er det mye Spyker her – den følger i stor grad Spykers analoge oppskrift også. Heldigvis.

Selvfølgelig startet dette også med en drøm.

Maarten de Bruyn ville bygge en sportsbil. Det gjorde han også. Silvestris het den. En kjapp entreprenør, Victor Muller, oppdaget den, og siden han hadde tilgang til varemerket Spyker – en gammel nederlandsk bil- og fly-produsent – ble Silvestris fort til en Spyker prototype og deretter til C8 Spyder.

Bra folk, opplevde vi dem som. Jeg besøkte dem første gang i 2002 og spurte for moro skyld om vi kunne få låne en av bilene til Oslo Motor Show.

Kan jo alltids prøve.

– Selvfølgelig, var svaret. Noen uker etter kom bilen med Kielfergen og var den store attraksjonen på Lillestrøm

Gøy med korte beslutningsveier.

Ut i tide

Men Spyker-historien er ikke bare solskinn. I 2005 trakk de Bruyn seg ut så han slapp å bli med på alt rotet rundt det påståtte oppkjøpet av SAAB i 2010 og i den triste konkursen noen år senere.

Selv begynte han å bygge raske båter, som forresten også hadde mye Spyker i seg – spesielt de gjennomarbeidede interiørene.

Men han lekte seg med andre mobilitetskonsepter også, blant annet en elektrisk trehjuls sykkel.

Hjertet banket imidlertid for sportsbiler fremdeles. I 2023 grunnla han sitt eget merke: de Bruyn Cars og begynte på prototypen.

Mekanisk

Limt chassis, bare 100 kg, og enormt stivt. Han hadde fremdeles en 4,2-liters Audi V8 motor liggende fra Spyker-tiden, som trekker bakhjulene – resten er så elektronikkfritt som mulig.

En katalysator er eneste tegn på 2023. Og karosseriet var selvfølgelig ingen nøtt for de Bruyn – slike har han gjort før.

Den korte sideblåseren er det vel ingen som tar feil av?

Ferox kaller han den nye modellen, og han er allerede i ferd med å bygge den første kundebilen.

Selv om han har fått med seg noen skikkelige partnere, er han helt klar på at dette skal holdes på et forsiktig nivå.

Tre-fire biler i år, og maks ti i året i tiden som kommer. (2035 antyder han med et smil. – Da blir jeg 70 år.)

(saken fortsetter)

de Bruyn Cars Ferox
de Bruyn Cars Ferox
de Bruyn Cars Ferox
de Bruyn Cars Ferox
de Bruyn Cars Ferox
de Bruyn Cars Ferox

V8 en selvfølge

Han forteller at V8 er obligatorisk, og at han snakket med både AMG og med HWA, men det blir for dyrt.

Han har landet på en crate-motor fra GM, en som du finner tilsvarende av i Corvette. Lett modifisert, blant annet for å kunne hekte på en Getrag-kasse som drar gjennom en bakaksel. som ikke har antydning av diff-brems.

Her må du selv sørge for å holde deg på veien.

Du må faktisk regulere setet ditt selv også, elektriske servomotorer finnes hellere ikke. Du ser det på badevekten: 1050 kg.

500 hk og 650 Nm burde kunne sette et visst preg på det.

Estetikk

Jeg likte forresten måten han bygget det nye eksos-systemet på:

– Du starter med en emisjonsdel, deretter symfoniavdelingen, en akustisk del, og til slutt, selvfølgelig, en estetisk del.

God prioritering.

Og Spyker og Muller?

Det siste jeg har sett derfra var at han leverte de nye Spyker-restene til konkursbehandling i 2021 fordi en stor russisk investor ikke dukket opp!

La oss ønske de Bruyn lykke til videre – vi trenger flere slike biler som ikke skal redde noe annet enn et brede smil langs landeveien.

Powered by Labrador CMS