-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
De har brukt mange år på oppgaven, og den har vært testet mer grundig enn noen annen modell om vi skal tro på Land Rover. Tusenvis av timer og millioner av kilometer i glohet ørken og i iskalde arktiske strøk. For en Defender må fungere under alle slags forhold.
Det er faktisk åtte år siden vi fikk en ny Defender servert som konsept første gang – også det i Frankfurt. Og forgjengeren har møtt sitt endelikt mer enn en gang.
Men nå vises altså nye Defender frem offentlig for aller første gang på bilutstillingen i Frankfurt. Den skal prises på nivå med Discovery, de første bilene er på plass neste sommer, og til dere som lurer – selv den korte 90-versjonen er stor nok til å bli varebil.
Og kanskje like viktig for det norske markedet – den kommer som ladbar hybrid og vises i en slik innpakning på Genève-utstillingen 2020. Forholdene burde med andre ord ligge godt til rette for norske Defender-entusiaster.
Modellen som får mest oppmerksomhet i Frankfurt er den lange 110-versjonen, men den vises også i 90-versjon som panel van. Det Land Rover beskriver som «et par praktiske nyttekjøretøy» skal følge i 2020.
Selv om bilen har fått mer moderne design gjenkjenner vi trekk som korte overheng i begge ender for sikre unike terrengegenskaper. Bakdøren er selvfølgelig sidehengslet med et utvendig montert reservehjul, akkurat slik det skal være.
– Den nye Defender respekterer sin fortid, men er ikke bundet av den, sier Gerry McGovern, designsjef hos Land Rover. Han fortsetter:
– Dette er en ny Defender for en ny tid. Dens unike personlighet fremheves av en distinkt silhuett og gode proporsjoner, noe som gjør den både attraktiv og kapabel – en visuell 4x4 som bærer sin design og tekniske integritet med kompromissløs holdning.
Interiøret bærer preg av nøkternhet der strukturelle elementer er eksponert i stedet for å være skjult som de er på «vanlige» biler. Girvelgeren er plassert på dashbordet, noe som gir plass til et ekstra sete i midten foran, som i de tidlige Land Rover-modellene.
Defender 110 kan leveres med fem, seks eller 5+2 seter, med lasteplass bak andre seterad på inntil 1075 liter – hele 2380 liter med andre seterad nedlagt. Selv i Defender 90 er det plass til seks personer på tross av den reduserte lengden.
Land Rovers spesialkonstruerte D7x arkitektur bygger på en lett, selvbærende konstruksjon i aluminium som sikrer den stiveste struktur Land Rover noensinne har benyttet. Den er tre ganger stivere enn tradisjonelle konstruksjoner bygd på en ramme.
Erfarne off-roadere kan fininnstille bilens egenskaper via programmet Terrain Response, mens uerfarne førere kan finne den mest hensiktsmessige innstillingen i forhold til aktuelt terreng ved hjelp av intelligent auto-funksjonen.
Nye Defender har en bakkeklaring på solide 291 mm, og 110-modellen har inngangs-, brudd- og avkjøringsvinkler på henholdsvis 38, 28 og 40 grader. Å krysse en elv byr heller ikke på de store utfordringene – bilen har en vadedybde på hele 900 mm.
I tillegg til unik fremkommelighet som få biler matcher i terreng, lover Land Rover at bilen også er komfortabel i bygater og på lange turer på vanlig vei.
I startfasen tilbys Defender med dieselmotorer på henholdsvis 200 og 240 hestekrefter og et dreiemoment på 430 Newtonmeter. Bensinalternativene er P300 og P400 MHEV – sistnevnte med mild hybrid drivlinje som byr på 400 hk og 550 Nm. Neste år følger ladbar hybrid.
Ekspedisjoner er en del av de fleste Defenderes hverdag, så i tillegg til den uovertrufne fremkommeligheten kan bilen skilte med nyttelast på opptil 900 kg, taklast på inntil 168 kg og tilhengervekt på inntil 3,5 tonn.
Den ligger med andre ord ikke tilbake for forgjengeren på noen som helst områder.