-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny generasjon av klassiker
Den er ikke så viktig for totalvolumet, men når det gjelder Land Rovers image for rå terreng-egenskaper har ingen modeller bidratt så sterkt som Defender.
For de hardbarka entusiastene er Defender den eneste skikkelige Land Roveren.
Med litt velvilje kan man si at den debuterte på bilutstillingen i Amsterdam i 1948. Den er således en av de lengstlevende modeller som noensinne har eksistert, skjønt Defender-betegnelsen ble ikke tatt i bruk før på 1980-tallet.
Produksjonen stoppet offisielt i 2016, men vi har fått både en og to spesialutgaver etter det.
Og de som driver med klassikere hos Jaguar Land Rover finner jo stadig på å bygge noen småserier av gamle modeller, så det dukker sikker topp flere anledninger til å skaffe seg en ny klassiker. Så lenge budsjettet er romslig.
Men det er på tide å se fremover – og det gjør modellene vi presenterer spionbilder av her.
Mens vi tidligere har vist bilder av «bastarder» med ny Defender innmat, pakket inn i et modifisert Range Rover Sport-karosseri, er disse prototypene basert på den ekte varen.
Eller de ekte varene, i flertall, for her fins både lang og kort utgave kjent under betegnelsene 110 og 90. Tallene indikerer akselavstand i tommer, og det blir interessant å se om de nye følger den samme oppskriften.
Den lange utgaven står for majoriteten av salget, men antagelig koster det så lite ekstra for Land Rover å bygge begge at de velger ikke å støte noen i menigheten fra seg ved kun å tilby 110-versjonen.
– Vårt merke dreier seg om pasjon og ikoner som driver pasjonen. Sannheten er at verden ikke trenger enda et premium-merke som bare gjør det alle andre gjør, sa Felix Bräutigan, toppsjef for JLR marketing i sin tale på Paris-utstillingen i høst.
– Det er ikonene som gjør Land Rover til et spesielt merke med stolte tradisjoner, la han til.
Det er jo interessant at to andre tilårskomne ikoner, Mercedes G-Klasse og Jeep Wrangler, kommer i helt ny utgave like i forkant av Defender. Da får jo de som liker skikkelige off-roadere mye å velge mellom. Skjønt det er vel kun ett av merkene som gjelder for hver av disse.
Du kan være sikker på at Land Rover har gått forsiktig frem her, for ikke å skake opp menigheten. Den vertikale grillen vil være lett gjenkjennelig, og siderutene står i nesten 90 graders vinkel.
Bagasjerommet virker relativt kort, så du kan glemme komfort i de bakre regioner i en syvseter. Du trenger takgrind eller henger for å få med deg alt nødvendig utstyr til en ekspedisjon – akkurat som tilfellet var med den utgåtte modellen.
Puristene vil nok mislike uavhengige hjuloppheng, uansett om nye Discovery fungerer ekstremt bra off-road. Og de vil helt sikkert rynke på nesa over at motorene bare er tolitere, selv om disse har vist seg å fungere bra over flere år i øvrige LR-modeller.
For ikke å snakke om reaksjonen når Land Rover med stor sannsynlighet tilbyr et hybrid-alternativ – er det mulig?
Da utålmodige journalister spurte hvorfor det tok så lang tid å utvikle en ny Defender hadde Bräutiger svaret beredt:
– Hvis vi bare skulle gjenskapt den gamle modellen kunne vi jobbet raskere. Men for at et ikon skal forbli et ikon, er det viktig at det beveger seg forover og tilpasser seg tiden det lever i.
– Jeg lover at nye Defender vil leve opp til våre kunders forventninger, uten å være en copycat, sa han.