-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Ny generasjon av klassiker
Den er ikke så viktig for totalvolumet, men når det gjelder Land Rovers image for rå terreng-egenskaper har ingen modeller bidratt så sterkt som Defender.
For de hardbarka entusiastene er Defender den eneste skikkelige Land Roveren.
Med litt velvilje kan man si at den debuterte på bilutstillingen i Amsterdam i 1948. Den er således en av de lengstlevende modeller som noensinne har eksistert, skjønt Defender-betegnelsen ble ikke tatt i bruk før på 1980-tallet.
Produksjonen stoppet offisielt i 2016, men vi har fått både en og to spesialutgaver etter det.
Og de som driver med klassikere hos Jaguar Land Rover finner jo stadig på å bygge noen småserier av gamle modeller, så det dukker sikker topp flere anledninger til å skaffe seg en ny klassiker. Så lenge budsjettet er romslig.
Men det er på tide å se fremover – og det gjør modellene vi presenterer spionbilder av her.
Mens vi tidligere har vist bilder av «bastarder» med ny Defender innmat, pakket inn i et modifisert Range Rover Sport-karosseri, er disse prototypene basert på den ekte varen.
Eller de ekte varene, i flertall, for her fins både lang og kort utgave kjent under betegnelsene 110 og 90. Tallene indikerer akselavstand i tommer, og det blir interessant å se om de nye følger den samme oppskriften.
Den lange utgaven står for majoriteten av salget, men antagelig koster det så lite ekstra for Land Rover å bygge begge at de velger ikke å støte noen i menigheten fra seg ved kun å tilby 110-versjonen.
– Vårt merke dreier seg om pasjon og ikoner som driver pasjonen. Sannheten er at verden ikke trenger enda et premium-merke som bare gjør det alle andre gjør, sa Felix Bräutigan, toppsjef for JLR marketing i sin tale på Paris-utstillingen i høst.
– Det er ikonene som gjør Land Rover til et spesielt merke med stolte tradisjoner, la han til.
Det er jo interessant at to andre tilårskomne ikoner, Mercedes G-Klasse og Jeep Wrangler, kommer i helt ny utgave like i forkant av Defender. Da får jo de som liker skikkelige off-roadere mye å velge mellom. Skjønt det er vel kun ett av merkene som gjelder for hver av disse.
Du kan være sikker på at Land Rover har gått forsiktig frem her, for ikke å skake opp menigheten. Den vertikale grillen vil være lett gjenkjennelig, og siderutene står i nesten 90 graders vinkel.
Bagasjerommet virker relativt kort, så du kan glemme komfort i de bakre regioner i en syvseter. Du trenger takgrind eller henger for å få med deg alt nødvendig utstyr til en ekspedisjon – akkurat som tilfellet var med den utgåtte modellen.
Puristene vil nok mislike uavhengige hjuloppheng, uansett om nye Discovery fungerer ekstremt bra off-road. Og de vil helt sikkert rynke på nesa over at motorene bare er tolitere, selv om disse har vist seg å fungere bra over flere år i øvrige LR-modeller.
For ikke å snakke om reaksjonen når Land Rover med stor sannsynlighet tilbyr et hybrid-alternativ – er det mulig?
Da utålmodige journalister spurte hvorfor det tok så lang tid å utvikle en ny Defender hadde Bräutiger svaret beredt:
– Hvis vi bare skulle gjenskapt den gamle modellen kunne vi jobbet raskere. Men for at et ikon skal forbli et ikon, er det viktig at det beveger seg forover og tilpasser seg tiden det lever i.
– Jeg lover at nye Defender vil leve opp til våre kunders forventninger, uten å være en copycat, sa han.