-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Brede eller smale dekk?
Et av de mest vanlige spørsmålene ved valg av vinterdekk har tradisjonelt vært om man skal velge smale eller brede dekk for vinterkjøringen. Begge alternativer har sine tilhengere, men egentlig er svaret enkelt, ifølge Nokian.
Blant de påstandene som har levd lengst, er for eksempel den om at bare de smaleste vinterdekkene gir skikkelig fremkommelighet i snø.
Dette hadde nok noe for seg for 30-40 år siden (eller tidligere), men det noen glemmer, er at det har skjedd en liten teknisk revolusjon med både biler og dekkvalitet i mellomtiden. Samtidig har også vintrene endret karakter, slik at kravene til gode og effektive vinterdekk i dag er ganske annerledes enn den gang.
I dagens virkelighet vil moderne lavprofildekk være bedre enn smalere dekk i så godt som alle disipliner. Med kortere og bredere fotavtrykk vil lavprofildekket være klart best både på trekkevne på snø, sidegrep og bremseevne på snø og is, og på sporfølsomhet. Ekstra smale dekk vil stort sett bare hevde seg bedre i snøslaps, og taper altså ellers på alle fronter.
Og er du ennå i tvil: Følg bilprodusentens anbefalinger for din modell.