-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Dekkene dine mister luft
Mange er ikke klar over at det siver litt luft ut av dekkene hver eneste dag. Derfor bør du både sjekke lufttrykk og etterfylle før du skal på bilferie i sommer.
– Selv med nye dekk og felger, så vil det alltid sive ut bittelitt luft fra dekkene. Og med gamle felger er det en enda større sjanse for at det siver ut en del luft. Mange moderne biler har i dag TPMS-sensorer som sier fra når lufttrykket blir for lavt. Selv om man har det, er det lurt å sjekke lufttrykket før sommerferien, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
I instruksjonsboken, i dørkarmen på bilen og på bensinstasjoner finner man informasjon om hvor mye luft som skal være i dekkene, men det mange glemmer er å tilpasse lufttrykket til en ekstra tung bil med mange passasjerer og mye bagasje.
– Normalt vil det stå flere alternativer for lufttrykket i instruksjonsboken. Et alternativ med for eksempel tre mennesker i bilen og lite bagasje, og et alternativ med for eksempel fem mennesker i bilen og mye bagasje. Det er viktig å ta hensyn til dette når man skal sjekke lufttrykket i dekkene før en bilferie. Ofte skal man ha med mye bagasje, og da må man også ha et høyere lufttrykk, forklarer Knudsen.
I tillegg til å sjekke lufttrykket bør man også kontrollere mønsterdybden før man skal ut på langtur. Ifølge norsk lov er minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk 1,6 millimeter, men Knudsen mener det er i minste laget.
– På biltur i Norge, hvor man fort kan oppleve regn, ville i hvert fall jeg sørget for å ha mer mønsterdybde enn 1,6 millimeter på mine dekk. Det er uansett viktig å kontrollere mønsterdybden før man drar på tur, og sjekk gjerne at man ikke har en spiker i dekket eller at det er ujevnheter eller unormal slitasje noe sted. Det er kjedelig å måtte avbryte bilferien på grunn av en punktering, avslutter Knudsen.