-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dekkene dine mister luft
Mange er ikke klar over at det siver litt luft ut av dekkene hver eneste dag. Derfor bør du både sjekke lufttrykk og etterfylle før du skal på bilferie i sommer.
– Selv med nye dekk og felger, så vil det alltid sive ut bittelitt luft fra dekkene. Og med gamle felger er det en enda større sjanse for at det siver ut en del luft. Mange moderne biler har i dag TPMS-sensorer som sier fra når lufttrykket blir for lavt. Selv om man har det, er det lurt å sjekke lufttrykket før sommerferien, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
I instruksjonsboken, i dørkarmen på bilen og på bensinstasjoner finner man informasjon om hvor mye luft som skal være i dekkene, men det mange glemmer er å tilpasse lufttrykket til en ekstra tung bil med mange passasjerer og mye bagasje.
– Normalt vil det stå flere alternativer for lufttrykket i instruksjonsboken. Et alternativ med for eksempel tre mennesker i bilen og lite bagasje, og et alternativ med for eksempel fem mennesker i bilen og mye bagasje. Det er viktig å ta hensyn til dette når man skal sjekke lufttrykket i dekkene før en bilferie. Ofte skal man ha med mye bagasje, og da må man også ha et høyere lufttrykk, forklarer Knudsen.
I tillegg til å sjekke lufttrykket bør man også kontrollere mønsterdybden før man skal ut på langtur. Ifølge norsk lov er minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk 1,6 millimeter, men Knudsen mener det er i minste laget.
– På biltur i Norge, hvor man fort kan oppleve regn, ville i hvert fall jeg sørget for å ha mer mønsterdybde enn 1,6 millimeter på mine dekk. Det er uansett viktig å kontrollere mønsterdybden før man drar på tur, og sjekk gjerne at man ikke har en spiker i dekket eller at det er ujevnheter eller unormal slitasje noe sted. Det er kjedelig å måtte avbryte bilferien på grunn av en punktering, avslutter Knudsen.