-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Dekkene dine mister luft
Mange er ikke klar over at det siver litt luft ut av dekkene hver eneste dag. Derfor bør du både sjekke lufttrykk og etterfylle før du skal på bilferie i sommer.
– Selv med nye dekk og felger, så vil det alltid sive ut bittelitt luft fra dekkene. Og med gamle felger er det en enda større sjanse for at det siver ut en del luft. Mange moderne biler har i dag TPMS-sensorer som sier fra når lufttrykket blir for lavt. Selv om man har det, er det lurt å sjekke lufttrykket før sommerferien, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
I instruksjonsboken, i dørkarmen på bilen og på bensinstasjoner finner man informasjon om hvor mye luft som skal være i dekkene, men det mange glemmer er å tilpasse lufttrykket til en ekstra tung bil med mange passasjerer og mye bagasje.
– Normalt vil det stå flere alternativer for lufttrykket i instruksjonsboken. Et alternativ med for eksempel tre mennesker i bilen og lite bagasje, og et alternativ med for eksempel fem mennesker i bilen og mye bagasje. Det er viktig å ta hensyn til dette når man skal sjekke lufttrykket i dekkene før en bilferie. Ofte skal man ha med mye bagasje, og da må man også ha et høyere lufttrykk, forklarer Knudsen.
I tillegg til å sjekke lufttrykket bør man også kontrollere mønsterdybden før man skal ut på langtur. Ifølge norsk lov er minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk 1,6 millimeter, men Knudsen mener det er i minste laget.
– På biltur i Norge, hvor man fort kan oppleve regn, ville i hvert fall jeg sørget for å ha mer mønsterdybde enn 1,6 millimeter på mine dekk. Det er uansett viktig å kontrollere mønsterdybden før man drar på tur, og sjekk gjerne at man ikke har en spiker i dekket eller at det er ujevnheter eller unormal slitasje noe sted. Det er kjedelig å måtte avbryte bilferien på grunn av en punktering, avslutter Knudsen.