-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ingen prisøkning på vinterdekk
Prisene på vinter- og piggdekk blir de samme som sist vinter. Det er ingen tegn til prisøkning. Den dårlige vinteren i Europa i fjor er årsaken.
Lederen av Dekkimportørenes forening, Bjørn Kamphus sier dette om prisene på vinter- og piggdekk kommende vinter:
- Det er ingen tegn til prisøkning. Det er de samme prisene både for utsalg og innpriser til forhandlere. Vilkårene er de samme. Det blir heller ingen endring i rabattsatser.
- Over en periode på fem år har prisene på dekk stort sett stått på stedet hvil.
Bakgrunnen for at prisene ikke øker er to hovedgrunner:
• Det er overkapasitet hos de fleste produsenter. Når det i verden (og særlig i Europa) selges færre nye biler, får det direkte følger for dekkprodusentene. Da flyttes mye kapasitet fra levering til nye biler over til ettermarkedet.
• Den milde vinteren i store deler av Europa i fjor er en annen viktig årsak. Flere dekkforhandlere enn tidligere sliter med store lagre av usolgte vinterdekk fra i fjor. Det gjelder vinterdekk (uten pigger). I fjor var det rekordlavt salg av nye vinterdekk på store markeder som Tyskland, Frankrike og England. Dekkene har forhandlerne på lager – og håper på «en mer normal vinter i år».
Annerledes med pigg
Situasjonen er en annen for piggdekk. De selges bare i Norden, deler av Russland samt Canada. Der var det «normal vinter i fjor» og ikke mye overlagrede dekk.
- Innsalget av dekk har gått helt som normalt, sier Kamphus som også er adm. direktør for Nokian Tyres. Det er stor interesse for dekkforhandlere som ønsker å sikre seg leveranser til den dagen snøen og vinteren kommer.
Nett på dekk – ikke veldig enkelt
Mange nettsider tilbyr dekk – men det er særlig krevende om man skal handle vinterdekk. De flest nettselskaper har sin distribusjon fra Europa, og da er det meget lett at leveranser av vinterdekk til norske kunder blir mellom-europeiske vinterdekk med hardere gummiblanding.
- Vinterdekk handler mye om riktig gummiblanding, sier Kamphus. Nordisk vinter krever at dekkene har mykere gummiblanding enn de som selges på kontinentet. Det er fullt ut akseptert og det blir større og større skille mellom de vinterdekkene produsentene lager for Norden og for «resten av Europa».
Dekkforhandlere i Norge lagerfører stort sett bare vinterdekk med «nordisk gummiblanding». Det er ikke tilfelle i Mellom-Europa.
Lett å gå i fella
Ved kjøp av dekk på nettet er det meget lett å få levering av feil dekk. En kunde med gode kunnskaper om dekk forteller om sine erfaringer i fjor:
- Jeg søkte vinterdekk på flere nettsider. Det var meget store prisforskjeller, men jeg ville ha anerkjente merker som Nokian eller Continental. Utfordringen ble å finne dekk med nordisk gummiblanding. Nettsidene hadde ikke informasjon om gummiblanding. Selv med helt eksakt betegnelse på dekkene jeg skulle kjøpe, ble det fortsatt en leting etter akkurat disse dekkene.
- Alt var enkelt – bortsett fra dette med gummiblandingen. Til slutt mente jeg å ha funnet de rette dekkene. Jeg sjekket med den norske dekkimportøren som kunne fortelle at mens dekkene som ble solgt i Norden hadde en ekstra «M» i betegnelsen, var dekkene jeg hadde funnet uten denne «M-en». Forskjellen var akkurat gummiblandingen – og hadde jeg kjøpte de fire dekkene på nettet levert direkte til meg, ville jeg fått vinterdekk laget for Spania, Belgia eller kanskje Tyskland.
- Jeg valgte derfor heller å kjøpe dekkene i Norge.
- Men tilbudet fra nettstedene var fristende – dekkene ville bli levert direkte til meg og med dekkene var det en liste over steder der jeg bodde som ville legge om dekkene på felg – for min regning.