-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Pigg på kommando
Noen ganger skulle jeg ønske at det kom en bok om dekkenes skrekk-kabinett. Grusomme dekk-konstruksjoner er det mange av. Hører Nokians pigg-på-kommando med blant skrekkeksemplene?
Av en eller annen grunn var det spesielt i forbindelse med Rallye Monte Carlo at dekkfabrikkene fikk frem det verste i seg. De dukket opp med den ene grusomme konstruksjonen etter den andre.
Iderikt
Var det ikke Dunlop, tro, som blandet knuste valnøttskall i slitebanen. Det bedret friksjonen det!
Og en eller annen støpte inn stålull, slik at det var en bråta tynne stål-tråder, og da mener jeg virkelig tynne tråder, sånne som du kan tre gjennom et nåløye, som sprikte i alle retninger ut fra dekket.
Du risikerte sårskader bare du kom nærmere dekket enn en halv meter. De trådene var lange og skarpe – men hjalp lite på glatta.
For ikke å snakke om Pirelli som hadde den glimrende ideen å ha løse belter som slitebane. Man la dem på selv, valgte ut fra forholdene, pigg ytterst kanskje, antivannplaning på midten og slicks innerst.
Blanda slitebane var i seg selv ingen god idé. Men at båndene skulle holdes på plass av dekktrykket, fungerte heller ikke som det skulle. Løse gummibelter føyk rundt ørene på tilskuerne oppe i Col de Turini.
Vi har også vært borti dekk der man kunne regulere trykket fra dashbordet (ikke uvanlig det, en mengde terrenggående biler har denne reguleringsmuligheten) og så – når man fikk trykket over et visst nivå - skulle pigger sprette ut.
Kjempesmart, bortsett fra at da var banen så pukkelformet, at det var bare den aller midterste delen av som hadde kontakt med veien.
Savner forklaring
Og inntil Nokian gir meg en god forklaring på hvordan deres prototype-dekk, basert på Hakkapeliitta 8 SUV-konstruksjonen, egentlig virker, legger jeg også denne konstruksjonen opp i den hylla som er reservert for de misforståtte.
Greit nok å feire 80-års jubileet for vinterdekk med en spennende konstruksjon. Og man skulle tro at Nokian hadde så mye vinterpeiling at de hadde kommet opp med noe virkelig oppsiktsvekkende.
Selvfølgelig er det oppsiktsvekkende med et piggfritt vinterdekk der føreren kan trykke på en knapp når han ser speilholka foran seg – og vips, så har dekket gått over til ren piggsvinmodus.
Vi ser det jo med våre egne øyne også, på Nokian-videoen. Cayenne-føreren trykker på knappen, og vinteren er plutselig blitt kjørbar.
Men altså ikke et ord om konstruksjonen. En pigg som ligger inne i et stålhus som ligger dypt inne i dekket – og så popper piggen ut når du ber om det.
Hydraulisk? Elektronisk? Elektrisk? Pneumatisk? Parapsykologisk?
Ikke et ord til forklaring – eller så har alt gått tapt i oversettelsen fra finsk.
Det er forresten verdt å minne om at Pirelli feiret 80 år for sine vinterdekk i 2012. Jeg kan ikke huske at de dukket opp med noen mystiske og uforklarlig magiske ingredienser da.
På den annen side: Nokian sier at “the unique stud concept may indeed become a reality one day”.