-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Tid for vinterdekk
Nye vinterdekk bør kjøres inn på isfri vei om de skal yte sitt beste når vinteren kommer. Bruk høstferien til å forberede vinteren og få på vinterdekkene.
Selv om grensen for å kjøre med piggdekk er 1. november i Sør-Norge, bør du som regner med å møte snø og is på fjellet i høstferien sko bilen deretter. Når temperaturen faller under syv grader bremser vinterdekk bedre enn tilsvarende sommerdekk, mener Michelin.
– Mange venter til snøen legger seg, men det er bedre å skifte til vinterdekk nå før isen kommer, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge. – Nye vinterdekk har en glatt hinne som skal kjøres opp og bli litt ru før isen melder seg.
– Husk at mønsterdybden for vinterdekkene skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, fortsetter Abrahamsen. – Valget mellom pigg og piggfritt avhenger av hver enkelt bilists behov, men våre mange forhandlere gir gjerne råd og tips!
Kjører du mest i byen eller mest på landevei? Skal du på fjellferie eller holder du deg i lavlandet? Dette og andre spørsmål avgjør hva du helst bør velge.
Fire tips for riktig dekkskift:
1. Mønsterdybde over 3 millimeter
Lovens krav til mønsterdybde er minst tre millimeter, men allerede ved fem millimeter mønsterdybde øker bremselengde og risiko for vannplaning vesentlig.
2. Sjekk dekktrykket
For lavt lufttrykk gir dårligere kjøreegenskaper, høyere drivstofforbruk og sliter ut dekket mye raskere. Kontroller lufttrykket med kalde dekk, etter et par kilometers kjøring har dekkene omtrent 0,3 bar høyere lufttrykk enn det som står i instruksjonsboken.
3. Skift dekk i tide
Skift til vinterdekk før den første isen. Gummiblandingen i sommerdekkene blir hard når temperaturen faller under syv grader, noe som gir mye lengre bremsestrekning enn vinterdekk.
4. ”Kjør inn” nye vinterdekk
Nye vinterdekk har et glatt belegg som må slites av slik at gummien får en ru overflate, samtidig som eventuelle pigger setter seg best mulig fast i dekket. Akselerer og brems mykere enn vanlig de første 50-100 milene.