-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Sjekk støtdemperne ved dekkjøp!
–Kjøper du nye dekk, kan gleden bli kortvarig dersom støtdemperne i bilen din er slitt. Lite er mer egnet til å drepe nye og kostbare dekk enn støtdempere som har sett sine beste dager, sier kvalitetssjef Casper Bergmann i dekkjeden Vianor.
Slitte støtdempere kan bety langt større kostnader til reparasjoner og utskiftning av andre komponenter enn hva det koster å fornye støtdemperne. Dekk er den komponenten på bilen som blir påvirket sterkest og mest direkte av slitte dempere, fordi dekk og støtdemper utfyller hverandre i felles funksjon. Et slitt dekk påvirker riktignok ikke støtdemperne direkte, men motsatt vei er det en annen sak.
Støtdemperslitasje fører også til ujevn dekkslitasje som kan resultere i ubalanse i dekket og redusert veigrep. Denne utviklingen reduserer dessuten kjørekomforten, fordi effekten av et eller flere hjul i ubalanse ledes tilbake til kupeen gjennom oppheng og styring. Flekkvis slitte dekk øker i seg selv ulykkesrisikoen gjennom dårligere og mindre stabilt veigrep, slik at ulykkesrisikoen øker dramatisk. Lengre bremsestrekning og dårligere kurveegenskaper er andre effekter. Dekkslitasje er lett synlig og kan også avsløre støtdemperslitasje, dersom du ser ekstra nedslitte felter fordelt rundt om på slitebanen.
–Det viktige er at disse komponentene i størst mulig grad følger hverandre slitasjemessig. Derfor må man huske at når dekkene er så mye slitt at de bør skiftes, er det en svært god ide å ta en sjekk av støtdemperne også, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge, som minner om at også støtdempere bør skiftes parvis.