-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Mazda RX-8: Skinnet bedrar
Den ser ut som en to-seters sportsbil. Men skinnet bedrar. For i Mazda RX-8 er det plass til fire. Skjønt, plass og plass!

Fra forrige århundre
Den har mange felles trekk med prototypen RX-Evolve som første gang ble vist på Tokyo-utstillingen i 1999. I forrige århundre! Med sine fire dører, to av dem helt spesielle, og rotasjonsmotor er Mazda RX-8 en sportsbil for fremtiden, sa USA-sjef Mark Fields ved lansering av bilen. Jeg vil ikke bli spesielt overrasket om dere får se denne bilen, eller en som er svært lik den, på veien innen uoverskuelig fremtid.
Blant RX-8s egenskaper nevner vi:
- Mazdas revolusjonære rotasjonsmotor
- 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel
- Et spesielt dørsystem med front-hengslet fordør og bak-hengslet bakdør, uten B-stolpe.
- Komfortable seter for fire voksne
- Et unikt interiør
Lange tradisjoner
RX-8 har et svært kompakt utseende, men interiøret gir samtidig god nok plass til fire. Den moderne og kompakte rotasjonsmotoren gir et lavt panser, korte overheng og, totalt sett, et sporty inntrykk. Og rotasjonsmotoren er ikke ny for Mazda. Som eneste produsent i verden har de tviholdt på dette prinsippet i over 40 år. Renesis-motoren i RX-8 er en innsugingsmotor. Den er 30% lettere og mer kompakt enn den turboladede motoren som sitter i RX-7. Det er ifølge Mazda motorens lave vekt og størrelse som sørger for RX-8s lave tyngdepunkt, og som dermed bidrar til de overlegne kjøreegenskapene.
Motoren yter 250hk ved 8500 o/min, lover Mazda. Og utslippsnivået skal likevel være i takt med europeiske regler. RX-8 er en ny type sportsbil. Større enn sine forgjengere i RX-serien, men uten at det går ut over bilens ytelser.
Bilde: Mazda RX-8 forfra
Bilde: Design-skisse forfra
Bilde: Design-skisse bakfra
Bilde: Design-skisse av interiør
Bilde: Mazda RX Evolve
Bilde: Mazda RX-8 avduking
Av Terje Ringen – bilnorge.no