Dodge

Volkswagen

To L.A. design-vinnere

Vi har tidligere fortalt om, og vist eksempler på, The Ultimate L.A. Machine. Det temaet bilutstillingen i Los Angeles ba lokale styling studioer fantasere over. Det skulle velges en vinner, man måtte premiere to.

Publisert Sist oppdatert

11 velkjente produsenter lot sine California-designere fantasere over denne spennende oppgaven, og alle utkastene er stilt ut på bilutstillingen i Los Angeles, som foregår nå. Tre kjente designere dannet en jury som skulle dele ut bestemannspremie. De fikk imidlertid store problemer, og kunne ikke bestemme seg før de gjorde om på rammene og delte ut en premie til hverdagsbilen og en til week-end bilen.

Nå skal jeg med en gang innrømme at selv om jeg har fått beskjed om hvilke som er vinnerne, kan ikke jeg fortelle hvilken som er hverdagsbilen og hvilken som applauderes for helge-egenskapene.

Mest fornuftig er det kanskje å tro at VW-utgaven er hverdagsbilen, men da forutsetter vi at du har et party hver eneste dag. For her har vi en glasstopp, lukket, assymetrisk bil som Reto Brun, VW-designer fra Simi Valley-studioet, beskriver som ”et bevegelig interiør som er stort nok, og bygget til, at du kan ha et skikkelig party ombord og glemme at du sitter låst fast i verdens trafikkork”.

I det hele tatt er biler som jobber med at du skal få maksimalt utbytte av den tiden du sitter fast i trafikken et hett tema.

Så bortsett fra det med Party er VW-limousinen kandidat for hverdag/arbeidsreisebilen. Ikke minst fordi den andre vinneren, Dodge Superbee som er tegnet av 31 år gamle Brian Nielander, ser ut som Big Daddy Roth møter Formel 1. Du vet ikke hvem Big Daddy Roth er? Da vet du heller ikke hva California Custom er. For der er han konge.

2-liters V8-motor i en naken ramme med hotrod karosseri, og det hele veier bare 750 kg. Høres ut som seriøs moro i helgene, men mindre egnet for trafikkorkene.

Vi skal nok ta oss tid til å vise de andre vinnerne med tid og stunder også. Men slår bare fast at dette, og andre design-initiatv, kan være med for å få satt Los Angeles på kartet igjen. Som bilutstillingsarena. Det er vel ikke første gang dere har merket en undertone av håp fra en som aldri vil finne på å dra til Detroit midt på vinteren. Spesielt ikke når det også er NHL-stopp!

Powered by Labrador CMS