-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Funky Detroit-Ford
Spørsmålet er om ikke Ford kommer opp med den mest signifikante (eller hva det heter) konseptbilen på Detroit-utstillingen. Den ser ut som den er spesialbygget for verditransport, men den er liten: bygget på Fiesta-basis.
Noe så lite har vel aldri vært vist av USA-Ford. Selv ikke Aspire og Festiva for mer enn ti år siden, var så beskjedne i målene. Og det er kanskje for å overvinne noe av amerikanernes normale motstand mot smått, at den er bygget som en tank.
Linjene gjør at du umiddelbart tror det er en pengetransportbil, og enkelte detaljer understreker dette inntrykket. Bakdørene åpnes med små hjul, akkurat som en safedør, og vinduene er i skuddsikkert glass. Det er kanskje nødvendig for fremtidens urban cruzers?
Men for Ford ligger det noe mer under. De begynner også å merke tendensen mot smått og gått, Toyota pleier å vite hva de gjør, og deres nye Echo og Scion-linjer er definitivt kompakte. Små Kia og Hyundai-biler gjør inntrykk på markedet, og Chevrolet henter hjem sin egen lille koreaner og kaller den Aveo.
Ford har åpenbart formulert planer om å entre markedet også i B-segmentet, de har en glimrende Fiesta å bygge på, og viser noe av det de kan gjøre med denne SYN US. SYN heter den fordi den skal være en syntese mellom det robuste, de beskjedne ytre målene og det koselige interiøret som krones av den største flate LCD-skjermen noensinne bygget inn i en bil. Den kan formodentlig vise glimrende bilder av ild på peisen.
Men Ford snakker alvorlig om hvordan de må fange opp Y-Generasjonen med denne nye type småbiler. Vi må gripe kundene akkurat i det de er på vei inn i markedet, og lære dem opp derfra. Både de og vi må lære å tenke nytt.
Uansett marked og konkrete planer. Her har åpenbart Ford utPostmanPatet japanerne som var de som oppfant Kube-designen. Kubere enn dette kan det vanskelig bli. Men samtidig merkelig attraktivt, hipt og definitivt funky.
Akkurat denne håper jeg de tar med seg til Geneve i mars.