Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One
Mercury Meta One

Meta-Mercury

Nok en gang bruker Ford Mecury-merket sitt til en spennende eksperimentbil. Det er akkurat som om de ønsker å fortelle oss at Mercury Skal Leve.

Publisert Sist oppdatert
OPPDATERT MED BILDER 29/12-2004

Nå har de sluppet den første skissen av Mercury Meta One, og beskrivelsen av noen av bilens sikkerhetssystemer. Den skal vises frem på Detroit-utstillingen (januar 2005) som konsept, men det kan ikke være tvil om at både et par av sikkerhetsdetaljene om bord, og deler av designen vil bli virkelighet på produksjonsbiler.

For å gjøre oss ferdig med fasongen først, Mercury skal bygge en ny crossover for 2007-modeller. Det er ikke tvil om at mye av det du ser på denne skissen vil finne sin plass på den nye modellen.

Men det er sikkerhetsdetaljene Ford gjerne vil fremheve her. Krengningsstabilitetskontroll, et ganske enestående system som også måler krengningshastigheten, hvor fort endring fra vertikal stilling skjer. Når den defineres som for høy trer en rekke elektroniske hjelpemidler til og gjør sitt for at den velten det ble invitert til ikke skjer.

Men her snakker vi ikke lenger konsept-teknologi, mer enn en halv million Ford-biler vil være utstyrt med dette i løpet av neste år.

Derimot er fremdeles filskiftevarslingen på forsøksstadiet. Ford har utviklet sitt eget i stedet for bare å plukke et eksisterende system ned fra hylla, slik Citroën gjorde for C5 da de lanserte systemet for en måneds tid siden.

Hos Ford er det kameraer bak frontruta som måler bilens avstand til markeringslinjene, og som sier fra dersom den distansen endres dramatisk. Den gir en visuell, audiell eller haptisk advarsel – det siste betyr visstnok at det vibreres, i hekken går jeg ut fra. Ford sier at systemet fremdeles er på forsøksstadiet fordi påliteligheten ikke er på topp i dårlig vær eller der hvor oppmerkingen ikke er perfekt.

Hvilket får det til å høres ut som om Citroëns Valeo-system har visse fordeler.

Det andre sikkerhetshjelpemidlet på Meta er et bremsesystem egentlig utviklet av Volvo. Her dreier det seg om å regne ut at når en kollisjon er uunngåelig, og dermed slår systemet til med automatisk maksimal bremsing. Hver km lavere fart du treffer en annen gjenstand med, senker kollisjonskreftene betraktelig, så her er nok et bidrag til sunne smell. Her brukes det både kamera og radar.

I tillegg til LDW og CMbB, som de heter, har bilen en spesiell ”få-på-deg-selen påminner. Et spesielt system for airbag regulering som blant annet tar hensyn til vekten din og som har to-trinns kollisjonsputer, og den har spesielle sideputer som kan holde på luften i inntil 6 sekunder hvis den merker at det er en på-taket som er i ferd med å skje.

Og så ser den jommen ganske bra ut også.

PS. For ordens skyld, dersom vi ikke snakker kjemi betyr Meta: Etter; på den annen side; ut over.

Powered by Labrador CMS