Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1
Ford Shelby GR-1

Ny Shelby fra Ford

På Pebble Beach dukket det opp en stor overraskelse: Ford Shelby GR-1 er både en spennende bil i seg selv, og et spennende bevis på at Ford/Shelby-lenken er sterkere enn noensinne.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT MED NYE BILDER 11/1-2005

Ford Shelby Cobra var en av de konseptbilene som vakte mest oppsikt på Detroit-utstillingen i januar. Det var legenden Carroll Shelby som igjen var forent med sin opprinnelige samarbeidspartner, og som aktivt hadde jobbet med å få frem en konseptbil som både pekte fremover og som dro linjene tilbake til Cobra-røttene.

Samarbeidet har fortsatt, ser vi nå. På Pebble Beach dukket det opp en helt ny Shelby, men - morsomt nok – bygget på et chassis som ble bygget samtidig med Shelby Cobra prosjektet.

Men her er karosseriet adskillig mer dramatisk enn på den litt tilbakeholdne Detroit-utgaven. Denne nye fastbacken er tegnet ved Irvine Studioet i California av en ung greker (33), med bakgrunn fra iskalde Skottland og som heter George Saridakis. ”Denne bilen har jeg hatt i bakhodet siden jeg var guttunge og skisset kladdebøkene mine fulle”.

Fords designsjef JC Mays var mye klarere i sin beskrivelse. ”George lagde de beste skissene jeg har sett på ti år, sa han. ”Da jeg så dem var det ikke snakk om ’disse er bra, la oss jobbe litt med dem’. Her var det ’la oss få dette rett i leira’ Modellen ble bygget på basis av tre skisser og sto åpenbart som en påla.

Dette er en bil som må kunne karakteriseres som rå. Ganske kort akselavstand, korte overheng, en motor som ganske utvilsomt ligger langt fremme, et grådig gap, masse dekk på bred sporvidde, store luftinntak og utslipp, og en massiv hekk som også antyder ganske meget om at her er formålet fart og masse stabilitet rett frem.

Under panseret ligger Fords V10 lastebilmotor, 6,4 l og 605 hester i denne utgaven. 7500 omdreininger er heller ikke mye lastebil. 6 trinns transaksel med LSD (som jeg faktisk trodde hadde gått av moten nå, også i California).

Historien om at Ford planlegger noe mellom den forlengst utsolgte GT og den heftigste Mustangen vil ikke gi seg. Det er kanskje (forhåpentligvis) noe i denne retningen de kunne tenke seg?

Powered by Labrador CMS