-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
M-Klassen en gang til
Nå er vel ikke Mercedes amerikanske modell, M-klassen, den som preger den norske registreringsstatistikken mest, men det vil kanskje hjelpe nå som annen generasjon er på vei? Du har forresten sett denne på BilNorge for en uke siden allerede.
Akkurat det er nok ikke grunnen til at den nye modellen har fått et litt mer sportslig utseende – det er det nok først og fremst designerne som står for. Masse konturer i de store flatene og forholdsvis stramme linjer med aksentuerte støtfangere er med på å prege det nye bildet.
Teknisk er det skjedd masse. Drivsystemet er videreutviklet, syv trinns automat er standard, Pre-safe systemet er installert, full luftfjæring og nye motorer er noe av det vi finner på listen.
Det er en ny V6 diesel med i utvalget: 320-motoren på 224 hester og 510 Nm, ellers er det en rekke seksere og åttere som kan leveres til denne modellserien. Det finnes selvfølgelig en rekke ekstra-utstyr-hjelpemidler, nedover-fjell assistent for eksempel, som selv overtar gass- og brems ved vanskelige nedoverbakker. Luftfjæringen kan løfte bilen slik at bakkeklaringen øker fra 110 til 300 med mer – og det betyr samtidig at du kan vade i 60 cm dypt vann.
Interiørt er det selvfølgelig lagt stor vekt på både sikkerhet og komfort, og luksuspreget behøver du heller ikke lete lenge etter. Det er vel ikke tvil om at dette er den typisk overklasse off-roader. Det er heller ikke særlig tvil om at off-roader-delen av denne bilen er seriøs, og bilen er fjernet milevis fra show-off soft-roaderne.
Siden M-Klasse kom på markedet i 1998, er den solgt i til sammen 1.299 eksemplarer her i landet – de fleste som varebil på grønne skilter. Den nye modellen er på plass til sommeren.
Motorer
- ML 280 CDI (V6): 190hk / 440Nm
- ML 320 CDI (V6): 224hk / 510Nm
- ML 350 (V6): 272hk / 350Nm
- ML 500 (V8): 306hk / 460Nm