-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volvo C30 følger Audi/BMW
Gøteborg er ikke dummere enn at de ser hva som skjer i Ingolstadt og München. Så hvorfor skal ikke de også bygge noe mindre? Volvo C30 skal den hete.
Nå er vel egentlig ikke dette verdens største sensasjon. Allerede i 2001 (5. september for dere som er interessert) registrerte Volvo V30 merkevarenavnet og var klare til å vise den prototypen på Frankfurt-utstillingen. Den ble trukket tilbake fempåtolv, men prosjektet har ligget og boblet siden den gang.
Da Volvo i annet halvår i fjor viste sine merkelige tandembiler fra California-avdelingen sin, biler som senere ble brukt i Michelin Challenge i Kina, ble det åpenbart hvilken retning denne delen av Volvos historie skulle ta. Nå var det kompakte coupéer som skulle utvikles, med masse glass og en lett revisjon av Volvos design-formspråk.
En av de bilene var nettopp denne 3CC (som vi har omtalt før) og – akkurat som C30 (og S40/V50) – er den basert på plattformen som også holder Mazda3 og Ford Focus-familien på hjul. Selv om drivlinjen her er såkalt grønn. Elektrisk, med andre ord, inneffektivt og med problematisk batteripakke.
Og selv om det vel ikke er denne modellen som samler størst interesse i Motown, er det en veldig riktig ting ved den: Den kjører for eksempel hardt på sikkerhets-aspektene, flere elementer er hentet fra SCC konseptbilen fra Detroit 2001 (som vi også har omtalt før). Og endelig kan Volvo slå fast at nå kommer de andre etter.
Sikkerhet er nemlig blitt et overordnet tema i Detroit i år. Det selges aktivt som argument, og det later til at det begynner å bli spiselig hos forforbrukerne. Honda og Hyundai er to av de som virkelig hiver seg frempå med maksimalt antall airbags nå, Mini markedsføres ikke lenger som EuroChic, men som sikkerhets-Mini, det lille som finnes av Smart presiserer at her er det masse Daimlerchrysler sikkerhets-DNA om bord, og Ford har flere modeller der det eneste innholdet later til å være moderne sikkerhetsdetaljer – aktive og passive.
Og det er også Volvos argument, for i 3CC presenterer de også sin Co-pilot som overvåker trafikkforholdene, sikrer skikkelig avstand til bilene rundt deg (aktivt i forhold til den du kjører etter) og til og med antyder at nå er du enten for trøtt eller for dritings til å kjøre videre. Men akkurat hva selve konseptbilen, og den kommende C30 angår, er Detroit fullstendig underveldet. Det vi gjerne skulle sett, er en mindre utgave av XC90 er budskapet derfra.