Cobo Hall gjøres klar for Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar for Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009
Cobo Hall gjøres klar til Detroit-utstillingen 2009

Requiem i Detroit?

På tross av stor, og delvis ganske dyster produksjon gjorde Richard Wagner aldri et Requiem, en dødsmesse. Kanskje GM-sjefen, Richard Wagoner, har klart det.

Publisert Sist oppdatert

Om noen timer starter den første pressedagen på Detroit-utstillingen. Med sterk nedgang i antall utenlandske journalister (Mercedes har fløyet inn en del på grunn av den nye E-klassen), og ekstrem nedgang i de amerikanske fabrikkenes ShowBiz-engasjement.

Ikke noe Firehouse, Chryslers vannhull for sultne, tørste og festglade gjester, Ingen Coney Dogs hos GM til lunch, ingen lunch i det hele tatt ser det ut som. Og meget lavt antall premierer og konseptbiler.

Utenfor står medlemmer av bilarbeidernes fagforeninger og protesterer mot lønnsnedsettelser nå som bransjen har fått de første støttepakkene (Ford har ikke tatt imot noe, forresten) fra regjeringen.

De som arrangerer bilutstillingen, nemlig forhandlerne, kjemper med nebb og klør mot de oppsigelsene fabrikkene ønsker å gjennomføre for å rasjonalisere distribusjonen.

Begravelse?

Dette som skulle vært en fest, spesielt for 100-åringen GM, kan i stedet få preg av en forsmak på en begravelse. Salgstallene i fjor var lavere enn på 16 år, og tendensen forsterket seg i desember. GM måtte imidlertid fortelle at de må 49 år tilbake for å finne tilsvarende salgstall, mens Ford kan nøye seg med 47 år bakover. Og produksjonen, som endte på ca. 8,5 millioner enheter i fjor, kan komme ned på 6,22 millioner i år.

Klart dette går ut over Detroit, fra jeg besøkte Detroit første gang i 60-årene er befolkningstallet halvert til ca. 900.000. Og Michigan er en av totalt to USA-stater der folketallet synker. 10 prosent arbeidsledighet, og sterkt stigende, setter også sitt preg på det hele.

Dessuten ventes det enda mer snø. Men Red Wings vant i hvert fall den siste kampen. Mot Chicago!

De som ikke kom

Det går også ut over utstillingen. Ferrari, Land Rover, Mitsubishi, Nissan (med Infiniti), Porsche, Rolls-Royce, og Suzuki er blant dem som ikke vil være der.

Det vil være noen kinesere der: Brilliance og Byd, og av de elektriske er det først og fremst Fisker og Tesla, langt borte fra hverandre får vi håpe etter de siste månedenes rettssaker.

Dessuten blir det noen ”neighbourhood vehicles”, i praksis golf-carts, og noen stylingfirmaer, selv om det er DUB Magazine som er de eneste som virkelig sørger for litt bling.

Et par universiteter og føderale myndigheter presenterer forskjellige innslag, fra grønne biler til Formel Student, og Michelin er der fremdeles med sin Design Challenge sammen med en av verdens beste designskoler, College for Creative Studies.

GM får mer

Det hele starter egentlig med GMs pressekonferanse klokken 10 lokal tid i dag, søndag. Av en eller annen grunn har de fått 35 minutter, mens alle de andre bare er tildelt 25 minutter.

Er det fordi GM har det så mye verre enn alle de andre? Eller er det fordi de har flere premierer enn de andre: Equinox, SRX og Buicks nydelige halvt kinesiske LaCrosse pluss produksjonsutgaven av sensasjonelle Volt.

BIL og BilNorge.no har sin utsendte medarbeider på plass. Så regn med litt hands on reportasje i tillegg til vår vanlige, tette dekning her hjemmefra.

Powered by Labrador CMS