-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gjerrig Passat for USA
– Du trenger ikke hybrid for å redusere forbruket! Det er Volkswagens budskap i Detroit.
På VW-standen i Detroit står noe amerikanerne ikke har møtt tidligere – en Passat BlueMotion Concept.
I årevis har amerikanerne vært bortskjemt med lave bensinpriser, og har derfor ikke brydd om forbruk i særlig grad. Men de siste årene har prisene steget – noe som har tvunget mange til å tenke alternativt – ja til og med akseptere at tørste V8ere snart har utspilt sin rolle.
Det har medført en kraftig vekst for hybridbiler, men Volkswagen vil gjerne fortelle at det fins andre løsninger også. Derfor har de bygget en konseptbil basert på den amerikanske utgaven av Passat.
Bilen har en 1,4-liters TSI-motor i kombinasjon med en 7-trinns DSG girkasse. Motoren har 150 hester og et dreiemoment på 250 Newtonmeter, men har en «fuel economy rating» på 42 mpg (tilsvarende 0,56 liter per mil).
Det oppnår den blant annet ved å kutte ut to av fire sylindre (ACT) når det ikke er behov for dem, den har stopp/start og den har en coasting-funksjon som sparer drivstoff i situasjoner der bilen ruller lett.
Vi har jo sett slike løsninger har fungert bra i europeiske biler de siste årene, men når man er vant med 6-liters V8ere virker det nok veldig puslete med en 1,4-liter.